Selvlaget spenningsregulator fungerer ikke

S

scofmb

Guest
Hei Jeg prøver å lage en spenningsregulator, og det arbeidet, men under visse vilkår ikke det virker som det må. Jeg satte min referanse, så jeg får 16V som output Ved lav strøm, kan jeg få 16V utgang. (15mA) På høy strøm, kan jeg bare få 12V output (100mA) Jeg setter min referanse, så jeg får 10V som output kan jeg få noen strøm jeg vil. IN-spenningen skal reguleres er 17V, er OPAMP drevet med +-12V jeg vet ikke hvor er det feil i mine "mer enn vanlig" design I simulatorer (microcap, multisim) det fungere ok, men i real- livet det ikke
f_powersupplym_b13d29e.jpg
Takk på forhånd Ramiro PD: Sorry for min dårlige engelsk

Så du har bare 17V på innspill og det er et behov for å få en 16V-utgang? Jeg tror TIP105 2V-2.5V kollektor-emitter metning spenning og også C5 kondensator er for liten. R6 er for lite, prøv 470-680 ohm.

NOP, om det var en NPN ville komme en dråpe 2 og 2,5 V.. en PNP har et fall på 0,7-1V. Den kalles lav-dropout spenningsregulator (kretsen) .. Jeg oppfant ikke noe i denne kretsen. Og jeg skiftet motstanden som du sa, og fortsette å jobbe på samme ... Uten å ta strøm får jeg 15,8 V Hver gang jeg setter en høyere belastning får jeg lavere spenning ... så, sa lar jeg ta 150mA (jeg får 12V utgang). men hvis utgangsspenningen er regulert under 12V, kan jeg ta noen av de aktuelle jeg vil.

Prøv å endre Darlington transistor med en normal en, som BD236-238, BD434-438 serien.

Jeg er ikke motivert til å kommentere andre forslag, bare noen bemerkninger. Jeg forstår at dette er en simulering, ikke en reell krets. I en reell krets, ville jeg frykter overbelastning av Q1 som ikke er i stand til å tåle 1,6 W utsvevende strøm må håndtere på maksimum med verdiene gitt i skjematisk. Dette vil ikke skje i normal drift, men med utgang transistor nær metning. Jeg forstår også at de diskuterte problemet (utgangsspenning for lav) er observert med verdiene gitt i skjematisk, ikke med forskjellig belastning eller inngangsspenning. I dette tilfellet, jeg lurer på, om V1 kan ha en skjult indre motstand, som finnes som ekstrautstyr med MultSim. Hvis observasjonene er gjort med en ekte krets eller med annen del dimensjonering, ønsker jeg å se det virkelige forhold. For en analyse, ville node spenninger i begrenset drift punkt være interessant. Kretsen kan også ha stabilitet problemer, som ville avsløre i en forbigående analyse eller i en reell krets.

Først prøvde jeg normal PNP men virker ikke også .. og også i simulering alt fungerer som en sjarm, er problemet den virkelige kretsen .. (Dette er ikke mitt endelige utformingen, bare topologi: () Og jeg er fortsatt prøver å finne hvor prob Har ikke hatt for mye tid heller, studere ..: (Takk

Hvis problemet med ekte krets, er innholdet i inngangsspenningen en interessant poeng. Er det egentlig en likespenning eller filtrert likeretter utgang? Hvis ja, hvor mye er DC og AC delen, som kan måles på inngangen node 3? Hvilket spenningsnivå kan måles på node 2 og 8. Egentlig 100 mA er en liten belastning for TIP105, bør den håndtere det med <1 V spenningsfall.

Jeg tror du trenger å legge til noen kondensator å filtrere spenningen brukt i bunnen av Q1. Prøv noe sånt som 0,22-0.47uF ikke-polarisert kondensator. Dette vil løse stabilitetsproblemer.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back