skille dagslys fra kunstig lys

D

david90

Guest
Er det en karakteristikk av dagslys (sol eller overskyet tilstand) som kunstig lys, for eksempel fra en gate ikke har?Jeg ønsker å lage en sensor som ville slå et lett på eller av, avhengig av naturlig lys, men ignorerer kunstig lys.

david90 skrev:

Er det en karakteristikk av dagslys (sol eller overskyet tilstand) som kunstig lys, for eksempel fra en gate ikke har?
Jeg ønsker å lage en sensor som ville slå et lett på eller av, avhengig av naturlig lys, men ignorerer kunstig lys.

Dette kan være et vanskelig problem å løse.
Problemet med Fargetemperatur er at lyset fra sola er filtrert forskjellig avhengig av tiden på dagen.Ved soloppgang eller solnedgang fargen er rundt 1600K (Red Sun solnedganger) og ved middagstid 5200K (lyse blå himmel).
Problemet med ultrafiolett er at mange gatelyktene produsere betydelige UV band.
Ozon er en gass, og gjelder ikke å løse dette problemet.

Jeg tror det vil være vanskelig å bygge en "generell" system som fungerer overalt.Men hvis du bare ønsker å bygge noe som virker på deg plasseringen, kan du sannsynligvis gjøre dette enkelt.Du må identifisere lyskilder som du kan motta og karakterisere deres spektra.Dette er faktisk ganske enkelt - bare finne ut hva slags lamper brukes og oppslag sine spektra.

Astronomer er stadig analysere lyset fra gaten fordi det påvirker deres 'se' og det er mye info på internett om dette.EG - http://www.astrosurf.com/buil/us/spe2/hresol4.htm viser spektra for standard amerikanske gatelyktene.

Hvis kunstig lys kilden er en incadenscent pære, det er litt vanskeligere siden den spekteret er ganske kontinuerlig.Også det kan være lurt å undersøke lette gjenkjenning for biler - de har et lignende problem med automatisk regulering av frontlykter.
Du vil også trenge en forsinket filter slik at enheten ikke utløser den passerer bil lys, etc.

En mikroprosessor kan bidra ved å planlegge ganger at enheten er aktivert.
Beklager at jeg ikke har en spesiell løsning for å gi deg, men jeg håper dette hjelper litt.

Eventuelle forslag til en lyssensor den forstand omgivelseslyset i gerneral?Jeg bryr meg ikke om fargen sensing.

Jeg vil plukke ut en LDR (Light Dependent Resistor) for søknaden fordi den har bred spectral response.Det går sakte men du bryr meg ikke om at siden du må filtrere pokker ut av det likevel.
Photodiodes og Phototransistors har vanligvis et enkelt skarpt svar peak på noen bølgelengde og vil ikke fungere godt hvis kunstig lys skjedd for å produsere en av disse bølgelengdene.
Som for en del tall, bør du se i din lokale butikk electonics (Radio Shack, etc).Eller du kan søke digikey.com eller mouser.com hvis du er i shipping området.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back