spenningsregulator vs LDO

J

jordan76

Guest
Hei fyrene,

Noen ganger trenger vi å generere en intern strøm ved hjelp av ekstern strøm.
Jeg vet to alternativer:
No 1.Generer et banggap referanse først, og deretter forsterke den volatge nivået som trengs og buffer til den konkrete krets
Nr. 2.LDO

Hva er ulempene og proffene av disse to metodene?Eventuelle andre gode måter å oppnå samme mål?

Eventuelle innspill / kommentarer er velkomne.Takk.

hilsen,
jordan76

Nr. 2 er den billigste måten.Nr. 1 har den laveste rippel utgang hvis du utformer det riktig.Alt avhenger av din krets behov.

I really du nevnte bare ett alternativ, fordi LDO = Voltage reference (vanligvis bandgap) forsterker.Så hvis gjøre det i IC utforming både av alternativene er helt de samme.Hvis du mener PCB design se forrige innlegg.

LDO IC er så billig.
Bruk av diskrete komponenter for å gjøre samme funksjon som LDO serverer bare sløse PCB plass og noen ganger også penger.

Jeg tror de to alternativene likt, LDO er spenningsregulator, hvorfor vi kaller det LDO er fordi det kan arbeide under svært lave drop out forhold, da varmen og bortkastet strøm på LDO kan reduseres.Hvis vi bruker det med høye drop out spenning, det også fungerer godt, også det kan kalles spenningsregulator.

.

Bare postet noen nyttige linker på http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=91105.Håper dette vil hjelpe.

Takk for svar!

Etter min mening kan No.1 alternativet være forskjellig fra LDO i deres krets arkitektur.
LDO er vanligvis et pass gate (PMOS for CMOS) med en motstand-divider tilbakemelding brukes på en feil forsterker mens No.1 alternativet består av minst tre stadier, inkludert bandgap, lineære OPAMP og spenning buffer.

At reist enda et spørsmål om spenningsregulator: hva circuit arkitektur tror du er bedre til bruk i praksis?eller bedre for hvilket program?Takk.

hilsen,
jordan76

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back