Standard Cell ASIC produksjonskostnader

K

kishore2k4

Guest
Hva er de typiske produksjonskostnader for 20mm2 die 0.13u/0.12u prosessen ved 5K enheter. De eneste prisene jeg fant er for en prototype volum på 25 dør ved CMP. Det koster rundt 2200 euros/mm2 for prosessen over. Hva slags produksjonsvolum er nødvendig for å redusere enhetskostnaden til mindre enn $ 25 eksklusive NRE og prototyping. Emballasjen kan være (x) QFP eller BGA. Også hvis noen har informasjon om generelle priser på Structured ASIC vennligst gi meg beskjed. Takk.

En "bearbeidet 0.13u wafer 'på et rendyrket støperi (TSMC, SMIC, Chartered) driver" lag "$ 3000 (8" diameter wafer.) Prosess opsjoner (polysi, e-DRAM, innebygd blits, # metall-lag, osv. ). påvirke prisen + / - 50% Herfra kan du beregne per-unit/cost:. 8 "wafer = 200mm diameter wafer = ~ 31415mm2 totalt areal (Ikke alle av det totale-området er brukbar) 30000mm2 / (20 mm2) = ~ 1500 terning per wafer (best-case, 100% avkastning) Beregnet rå per-die kostnad = $ 3000/1500 = $ 2/die (100% avkastning) Emballasje og testing legge til en annen, jeg vet ikke, la oss si $ 1/die? Estimert KGD (kjent godt die) = 1500 * 80% = 1200 endelig estimat: Estimert KGD kostnad = (30000mm2 / 1200) + $ 1 = $ 2.5/die --------- Nå da, dreier spørsmålet rundt "hvordan mange wafere trenger jeg å bestille for å kvalifisere for $ 3000/wafer prising? " Det er avhengig av ditt valg av støperi.

Takk. Innlegget ditt er veldig informativ. Hva om set-up kostnader for masker og sånt? Fra min minuscle kravet om 5-10K enheter (4-8 wafere med 80% avkastning) tror jeg wafer kostnadene kan gå opp 5-10 ganger, og kostnadene vil fortsatt være under 25 dollar. Noen ide?

Hva med satt opp kostnader for masker og sånt? Fra min minuscle kravet om 5-10K enheter (4-8 wafere med 80% avkastning) tror jeg wafer kostnadene kan gå opp 5-10 ganger, og kostnadene vil fortsatt være under 25 dollar. Noen ide?
TSMC maske-shop kostnader i størrelsesorden $ 400 000 for en hel 0.13u maske orden. (Nøyaktig prissetting er avhengig behandlingsalternativer, # lag osv.) Det er ganske en rabatt fra det innledende prisingen av $ 700 000 for noen år tilbake. Det er et par ting du bør vurdere: 1) Jeg tror TSMC har en minimums bestilling av 25 wafere (1 lot) 2) TSMC regelmessig snur seg vekk kunder som ikke er en god passform for deres forretningsmodell.. (Dvs., kunder som er sannsynlig å plassere kun én ordre, så gå bort en stund.) De bestillingsmengde vi har diskutert faller under TSMC krav for en direkte-konto. Med andre ord, vil du sannsynligvis måtte legge inn bestillingen med en av TSMC sin alliansepartnere, eller en "turn-key" service (for eksempel www.esilicon.com )

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back