Taylors serie

U

Usman Hai

Guest
Hei,

Jeg trenger design for FPGA implementering av sinusbølge bruker Taylor-serien.
Kan noen guide meg.

Takk på forhånd.

Usman HAI

For enhver presisjon (16bit, 32, 64FP, osv.) vil det være en optimalisert endelig Taylor serien, noen ganger med bare 4 til 6 treff.En god kilde til koeffisientene er kildekoden til matematikk biblioteket av åpen kildekode kompilatorer.

Git

Taylor-serien er lett å avlede, men ikke en veldig god måte å beregne sinus, Taylor-serie utvides med ett enkelt punkt.hvis du har et valg av metoder, vil du kanskje se på Tsjebysjov polynomer, "Applied Numerical Methods - Carnahan, Luther, Wilkes, er en smertefri innføring

hvis du har rett til å velge en metode jeg anbefaler CORDIC algoritme.Det er lett og presis

La meg skille mellom to ulike tilfeller:

1) det er nødvendig å beregne sinus av en vilkårlig argument som helst
2) Det kreves en oscillator

I det første tilfellet er polynomet tilnærming bra.Den har form av en makt-serien, men koeffisientene er ikke nøyaktig det samme som i Taylor-serien fordi de er optimalisert for noen objektive (minimum peak feil, minimum rms feil) over intervallet av interesse.
For sin ()-funksjonen, et polynom i intervallet [0, pi / 2] er nødvendig.

I det andre tilfellet er verdiene beregnet sekvensielt, ikke i en tilfeldig rekkefølge.Dette gir en enklere gjennomføring.En av de enkleste er koblet oscillator, som har form av en andreordens IIR filter med en stang par på enheten sirkelen og kan produsere sinus og COSINUS utganger.Sida «coupled oscillator i noen bok om digital signalbehandling.(Means må være tilgjengelig for kontroll amplituden av oscillation).

Hilsen

Z

Hei Usman Hai,

Hvorfor trenger dere å utføre Tailor serie i FPGA i stedet for i UC?
Slik ar du tenkt å bruke sinusbølge?
Kan du beskrive ditt prosjekt?

ragards
Dora

cherrytart skrev:

Taylor-serien er lett å avlede, men ikke en veldig god måte å beregne sinus, Taylor-serie utvides med ett enkelt punkt.
hvis du har et valg av metoder, vil du kanskje se på Tsjebysjov polynomer, "Applied Numerical Methods - Carnahan, Luther, Wilkes, er en smertefri innføring

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back