Thermocouples i bilindustrien og luftfart programmer

J

jmarkwolf

Guest
K-type thermocouples er ofte brukt for eksos gass (EGT) og topplokk (cht) temperatur overvåking i bilindustrien og luftfart programmer.Sensorene er vanligvis "jordet" i thermocouple krysset gjennom skruen inn pluggen (EGT) og tennplugg ring (cht), direkte til motorblokk og eksos pipe.

Intuitivt, jeg vil tro at dette ville innføre alvorlige bakken looper, og jeg forventer at tenningen og tennplugg støy energi ville wreak ødeleggelse på mikro-volt signal i krysset.

Jeg har ikke funnet noen diskusjon om dette emnet på nettet.Kan noen direkte meg til en kilde for disse emnene?

Hei,
den thermocouple er faktisk ikke jordet som sådan, Vanligvis den thermocouple sitter i rustfritt stål termiske godt for god varmeoverføring, den faktiske thermocouple ikke er tilkoblet.
Så bare termisk Brønnen blir jordet, ikke thermocouple selv.

Å, de
er jordet greit.Om 2 ohm mellom ledningen og tråder av rustfritt stål pluggen.

Jeg wouldv'e trodde de
ville være elektrisk isolert slik du beskriver, inntil jeg har kjøpt og målt noen.

Selvfølgelig jordet TC kan brukes i enkelte programmer.Men bransjestandarden er isolert, som sagt.Med jordet TCS, forsterkeren må ha tilstrekkelig felles modus avvisning.Ikke et problem generelt, men ikke levert av alle instrumenta.

Oppdatering:

Den thermocouples beskrevet ovenfor alle virket OK med to sett kretser, i mitt innebygd motor overvåkingssystem, til tross for sensor blir jordet på spissen.

Fire thermocouples var koblet til en PIC prosessoren via diskrete forsterkere, og fire var koblet via MAX6675 grensesnitt chips.Jeg designet både kretser ikke vite noe som vil gi bedre resultater, men de både ser ut til å fungere like bra, med unntak av noen (ikke uventet) skaleringsprosenten feil på diskrete amp kretser.

Jeg forventet støy og mye "dithering" på LCD readout men verken skjedd, lykkelig.

Å justere nøyaktigheten Jeg vurderer kjøp av en thermocouple simulator / calibrator.Kan noen råd hva disse instrumentene kan gjøre for meg at jeg ikke kan gjøre med lav spenning kilde, et godt voltmeter og en kopi av NIST bordene?

Takk på forhånd.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back