tilkopling til ADC av mikrokontroller

B

banh

Guest
hvordan går vi om tilkopling en analog inngang inn i mikrokontrolleren ADC pin? - Strømbegrensning? (Avhengig av maks gjeldende lov på pin) - kondensatorer som filtrerer bort støy? - Jeg har sett en krets som før du går inn i pinnen, går det analoge signalet gjennom en motstand (ganske lite om 22 ohm). Motstanden sies å gi "dempereffekten". Virkelig ikke forstår hva dette betyr .. ...

Signalet går gjennom en 22 Ohm motstand enten å matche inngangsimpedansen av ADC eller å minimere den aktuelle vasken på ADC inngangen. Men jeg tror 22 Ohm kan være ubrukelig i det hele tatt, ADC innganger er høyimpedans innganger for å unngå lasting signalkilde. Kondensatorene er til noen nytte i det hele tatt, vil det legge en forsinkelse på endringer i det analoge signalet, fordi det vil lagre spenningsnivå derfor ikke får den faktiske lesing stede. Strømbegrensning er egentlig ikke et problem på ADC-tallet, er det best å gjøre for å følge den maksimale spenningsinngang tillatt på ADC pin, hvis du tror dine innspill overstiger eller er mindre enn kravet, kan du alltid bruke et signal conditioner IC for å matche nevnte krav. Glen

Tror jeg generelt å ha en motstand i serie med en inngang gate er å forebygge plutselig endring i gjeldende fra skade gate, spesielt at inngang er koplet til resten av verden og som vet hva som kan comming i. Vanligvis trenger du en low-pass filter og muligens en inndatabufferen eller forsterker hvis din analoge signalet er svakt. Du må finne ut av båndbredden for innkommende analoge signal og avgjøre hva slags lavpassfilter du trenger. I noen tilfeller må du isolere incomming analoge signalet bruker optokobler eller transformator hvis det er absolutt nødvendig. Utforming av bakken mellom den analoge og digitale delen må være nøye planlagt ut slik at de digitale kretsene ikke forstyrre den analoge kretsen.

Det er ingen skrevne regler for hvordan og hva du skal koble til ADC (i mikrokontrollere) pinne. Som nevnt før gode ting er å ha en buffer. Metafysisk en buffer er der eller ikke, jeg alltid bruke små (10-100Ω) motstand og en diode (som 1N4148) å begrense inndataområdet: ADC pin (anode) til Vref eller Vcc (katoden).

Vanligvis trenger du en low-pass filter
er det å bli kvitt støyen? STH som frikopling?
metafysisk en buffer er der eller ikke, jeg alltid bruke små (10-100Ω) motstand og en diode (som 1N4148) å begrense inndataområdet:. ADC pin (anode) til Vref eller Vcc (katoden) [/ quote ] beklager, jeg dont får du. btw, hjelper en så liten motstand noe?

En liten motstand vil ikke gjøre noe, bedre bruk et signal conditioner å ha en skikkelig impedans kamp. Glen

Rollen som liten motstand er å begrense strømmen som kan strømme gjennom beskyttende diode og på grunn av inngangsimpedans (vanligvis »10 kiloohm) denne verdien ikke er kritisk. Også av den grunn at ADC har høy inngangsimpedans ingen impedans samsvarende kreves .. de "lese" spenning, ingen strøm ..

Ved hjelp av en low-pass filter er å eliminere noen høyfrekvent støy og også eliminere aliasing hvis alias er et problem med ditt motiv. Du må finne ut båndbredden på signalet først før designe lavpassfilter.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back