Triac brudd i Dimmer krets Hjelp!

P

Picstudent

Guest
Hai

Jeg har gjort en lys dimmer cum vifte regulator krets bruker PIC.

regulering av varierende skyting vinkel.Bruke optocoupler MOC3021 å drive triac BT136.Det fungerer greit, men triac blir leeky ofte.triac starter drive litt uten stasjonen. Så belastningen wont være completly kappe og jeg har for å erstatte triac.

Hva kan være årsaken til slike triac skade?

Er dette har noe å gjøre med upassende avfyring vinkel jeg levere til triac?

Vennligst ..
Takk

Picstudent

Dette er sensitive gate triac ..
Kanskje du bør vurdere å legge L og C rundt dette triac og ytterligere motstander mellom Gate og L/MT2, som du kan se i denne publikasjonen: http://www.epanorama.net/documents/lights/lightdimmer.html # avanserte
(goto "profesjonell spenning controller"-delen)
Hilsen,
IanP

Hai

Takk for link og info.

Jeg har å gjøre denne enheten så kompakt, slik at det passer i en bryter bord assembly.So vil jeg hvis jeg kan unngå store inductors og, hvis mulig.

Hvis dette er et følsomt gate Triac har vi andre triac valg for å erstatte slik at vi kan ha en compramise på, minst for små belastninger som fan.

Primært Jeg bruker denne Triac å regulere hastigheten på et tak fan.

hilsen

picstudent

Det er ingenting galt med sensitiv gate triacs ..De trenger bare mindre "makt" for å utløse dem ..bør du vurdere å øke verdien av motstander i serien med Moc-Gate loop ..
Mens du arbeider med induktiv last at ikke overopphetes den; liten heatsink, små inductor i serie og 100nF/400V kan hjelpe ..
Hilsen,
IanP

du kan prøve høy di / dt vurdert triac fra SGS Thompson (BTA serie)

1) Du har ikke fortelle oss hoveddisplayet volt (220 eller 110V) du bruker.
2) BT136 er det generiske navnet på TRIAC men det bør ha en Capitol bokstav etter dette nummeret.
Dette brevet har en direkte korrespondanse med repeterende peak off-statlige spenning.
BT136A, BT136B, BT136F, BT136M, BT136S, BT136X etc. Les den tilhørende spenning i databladet.

Prøv med en annen TRIAC med høyere tillatte spenning.

humber555

hai

BT136 600D er navnet og min Spenning er 230V. AC

600D er 600 volt I belive.
Lokalt ingen høyspenning Triacs er avilable. Høy strøm er tilgjengelig.Kan noen guide meg om en del antallet tilgjengelige høyspenning Triacs her i India?Med hensyn

Picstudent

Her er noen typer tilgjengelig i India fra RS-komponenter (www.rsindia.com):
TIC225M og familie ..
BTA08-400B og familie ..
BTB10-600BW og familie ..
Hilsen,
IanP

Gå til noen elctronics butikken i India Du får BTA16-600 BW (W står for snubberless) generelt generelt BTA 16 er tilgjengelig for mindre enn 30 rupees.
selv kan du prøve BTA12 serien som er litt billigere.
Ikke noen gang prøvd å kjøpe fra RS komponentene, vil han trekke deg ti ganger prisen på
like lett tilgjengelig komponenter.

Jeg gjorde en slik dimmer lyset krets bruker PIC og jeg nevner noen av viktig informasjon om hvordan du gjør det:1 - Du må bruke ekstern Interrupt, INT0, å oppdage null krysset fra uttaket etter stepping ned fra 220 til en passende spenning, ikke foret å sette zener diode på PIC inngang for mer sikkerhet fordi det er internt diodes hele den PIC på skriving, så etter at du kan velge en passende forsinkelse,
dvs. hvis frequecy er 50Hz -> T = 20ms, 10ms 10ms, så du har å velge mellom 0ms til 10 ms.

2 - Bruk maskinvaren avbryte, TMR0, for å gjøre forsinkelsen.

3 - må du gjøre noen LC kretsen å redde det fra støy ..

4 - Ha det gøy: D

hai

Takk for alle retningslinjer.

Min systemet fungerer nå (i prinsippet!)

Men jeg ønsker å komme noen flere retningslinjer.Nå de viktigste målene jeg har til å møte er

1.beskyttelse av triac uten store fottur i pris.

2.Reduksjon av størrelsen på Whole enhet til størst mulig utvide at det kan monteres i et bytte tilfelle.

BT136 er cheep her. (Kun 10 IRP). Så dette triac med snubber krets (.1 UF og noen 100R er serien) over det kan gi en rimelig levetid for kjøring et tak fan?Ellers vil jeg gå for noen snubberles versions.Your mening?

for størrelse reduksjon hva er ulempen ved å kjøre den triac direkte fra I / O for MCU?Ved isolering synspunkt min enhet ia allerede har ingen isolasjon fordi den fungerer på en transformerless strømforsyning.Kan vi forvente mer failiure hastigheten hvis vi kjører triac direkte fra MCU uten optocoupler?

Med hensyn
Takk
Picstudent

Jeg antar PIC's 0V = Neutral, så du kan styre triac's gate "nesten" rett fra Pics pin.Jeg sa "nesten" som jeg ville sette 5.1V zener diode mellom denne pin og 0V og bruker lite, sier 22-47Ω, motstander mellom PIC's pin og Triac's gate ..

I dette tilfellet Beregnigner vil bli koblet mellom Aktive og MT1 ..

BT136 skal fungere godt sammen med induktive laster som fans, men jeg vil montere den på en liten metall (heatsink som passer i et bytte boks) ..

Du bør teste denne kretsen grundig før du prøver å "presse" den inn i et bytte boksen ..

Hilsen,
IanP

IanP wrote:

Jeg antar PIC's 0V = Neutral, så du kan styre triac's gate "nesten" rett fra Pics pin.
Jeg sa "nesten" som jeg ville sette 5.1V zener diode mellom denne pin og 0V og bruker lite, sier 22-47Ω, motstander mellom PIC's pin og Triac's gate ..I dette tilfellet Beregnigner vil bli koblet mellom Aktive og MT1 ..IanP

Hvis du vil holde en felles polet som 0V referanse (nøytral) for både MCU og Triac har du til "flytte" last fra Nøytral til Active (fase) side av triac ..
Hilsen,
IanP

Hei folk fint forum!Im prøver å gjøre AN236 mikrobrikke søknad men for et tak fan og ha de samme problemene kommentert før ... dont vite nøyaktig hva Moc å bruke med det triac (snubberness eller ikke) .. først tenkte moc3021 og btb04-400. .. jeg bor i Årg (220v. ... 50Hz) Har noen hele proyect ferdig minst å begynne å bruke de samme komponentene du brukte for fartskontroll del??Er det noe sted jeg kan laste ned denne informasjonen?se ya online!

kan være bruk av filter i begge input-output kan problemet.

For mikrobrikke Application moc302x canbe brukes og for triac Jeg brukte BTA12 fortsatt har noe problem, i wll laste opp når jeg er ferdig med fullt.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back