TRIAC Dimmer / Controller

J

Jack / / ANI

Guest
Hei alle,

Hvorfor TRIAC basert motorhastigheten kontrolleren og lampe dimmer reduserer levetiden på motorer / lamper?

Takk

Det er alltid svaret der ute:
Sitat:

Power harmoniske forårsaket av dimmere

Alle fase kontroll dimmere er ikke-lineære belastninger.
En ikke-lineær last er ett hvor strømmen er ikke i forhold til spenning.
Den ikke-lineær belastning på dimming systemer er forårsaket av at strømmen er slått på for bare en del av linjen syklus en fase kontroll dimming systemet.
Denne ikke-lineær last skaper harmonisk forvrengning på tjenesten materen.Harmonics er strømninger som forekommer på multipler av kraftlinjen spenning frekvens.
I Europa hvor linjen frekvens er 50 Hz 2. harmoniske frekvens er 100 Hz, 3. harmoniske er 150 Hz, og så videre.
I Nord-Amerika der linjen frekvens er 60 Hz 2. harmoniske frekvens er 120 Hz, 3. harmoniske er 180 Hz, og så videre.Excess harmoniske strømmer føre dirigenter og stål kjerner av transformatorer og motorer til varme.
Odd-order harmoniske strømmer (spesielt den 3. harmoniske) legge sammen i nøytralleder av 3 fase kraftfordeling systemer.
3. For harmoniske gjeldende stede på nøytral er den aritmetiske summen av den harmoniske gjeldende stede på trefase ledere (dette gjelder også den 9., 15. og så videre harmoniske).
Harmonics kunne teoretisk heve nøytrale aktuell til 3,0 ganger det som er til stede på en fase dirigent.
Med typisk fase kontroll dimming systemet er koblet til tre pahse fôr, den harmoniske normalt hever nøytral strøm til ca 1,37 ganger fase strøm.
Dersom ledningene ikke er riktig vurdert for dette, nøytralleder overoppheting eller uforklarlig spenningsfall kan forekomme i store dimming systemer.

Takk IanP.Jeg har en forvirring Jeg m be om for en enkelt fase induksjonsmotor.Harmonics frekvens komponenter gir en høyere induktiv Reaktans i forhold til linjen frekvens (XL = 2pi * FL).Høyere induktiv Reaktans betyr lavere strøm, så hvorfor her er overflødig varme effekt?

Vil en omvendt fase kontrollert, motor kontroller basert på IGBT eller Power MOSFET være effektiv løsning?Vil det øke den totale effektiviteten / levetiden på motoren?Vennligst foreslår en ide / skjematisk

Takk

Jo høyere frekvensene forårsake ytterligere watt tap og varme til å være utsvevende av jern av motoren, mens høyere strøm forårsake ytterligere watt tap og varme til å være utsvevende av kobber viklingene i motoren slik at den faktiske mekaniske evne til motoren er redusert, som watt er brukt som varme i stedet for som mekanisk kraft.Lignende ting med transformatorer ..
Se hva som skjer med RMS gjeldende når harmoniene er til stede: eksempel: 100% fundamental nåværende 100% harmonisk strøm = 141% RMS strøm ..
Omvendt fase kontroll hevder å vesentlig forbedre eliminering av harmoniske.
Med hvor mye?
Jeg har ikke mye erfaring med omvendt fase kontroll ..
Hilsen,
IanP

hei jeg trenger å samhandle med u2010b og T2117 kunne me hlp Mout?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back