Utvikling av en farge sensor for bønne deteksjon

F

Free_Will

Guest
Hei, Tenk bean.And en maskin er ment å designe for å oppdage bønner som er forfalt eller deler av dem er forfalt. Eller la meg forklare i en annen way.I ha en oransje farget material.It 's størrelse er som en bean.Consider det er skitt eller en skallet på midten av materialet og fargen på denne skitt er brun. (Si 25% av vår bønne sized oransje materiale har brun skitt). Jeg ønsker å designe en krets som kan oppdage denne skitne materialet, selv om den har en skitt på 25%. Kan jeg løse dette problemet med farge sensorer, eller må jeg gjøre denne jobben med et kamera og ved hjelp av Image proccessing thecniques? Og noen vet om farge sensorer eller nettsteder om dette emnet?

Jeg tror du er på feil spor her. Dette ville være ganske vanskelig å gjøre av optiske metoder, ville enhver form for behandling tar opp altfor mye tid når du trenger å sjekke mange tusen. Kanskje en enkel tilnærming ville være bedre. Har dårlige flyte i en gitt tetthet væske, gi de bort eventuelt gass, endring motstand osv. Du får den ideen jeg er sikker. Det må være noen forskjeller mellom gode og dårlige. Prøv ultrafiolett å se om det er noen merkbar synlig forskjell. : -?

Jeg forstår you.I vet i bransjen er det væske teknikk at du mentioned.However at teknikken bare eliminerer lys particles.I må fokusere på elektronikk. Kan du fortelle meg om det ulraviolet teknikk som du nevnte? Hva er prinsippet om at teknikken?

Du kan bruke en farge linse å filtrere sensorhodet. Tuning linsen er den harde delen. Bedre å bruke programvare for å kalibrere dem (farge sensor eller cammera). Eller, med en matrise kombinasjon av farge sensorer (RGB) og definere intensiteten av hver farge, kan du bestemme den virkelige fargen på objektet. Dette kan ta mye plass, ledninger og strøm). www.keyence.com har noen gode stuffs på optiske sensorer, se dem.

Alt jeg mente var å gjøre det dårlig biter gløden mørkere eller lysere under UV. Hvis så du kan bruke det i en detektor. Jeg fortsatt ikke tror du kan bruke hvilken som helst datamaskin behandling på grunn av tidspress. Jeg antar du må overvåke flere tusen på et transportbånd?.

Det finnes en rekke optiske metoder for å bestemme den spektral innhold (dvs. farge) på et objekt. Kanskje den enkleste (minst konseptuelt) ville være å bruke et band pass filter utviklet for å blokkere den aksepterte fargen spektra og passerer bare avvise fargen spektra. Så en enkel bilde detektor kan kalibreres for å godta / forkaste samplet objektet. Jeg tror dette papiret vil gi minst et utgangspunkt for din tenkning, www.cis.rit.edu / mcsl / forskning / PDF-filer / Spec_Met.pdf Turning dette til en gjennomførbar løsning vil avhenge av ting som ; Hvor annerledes er det spektrale innhold akseptabel vs avviser? Har du en kostnad begrensning? Hvor lenge kan du bruke på en enkelt objekt? etc.

Takk venner, vil jeg besøke linker som du sender. Som GrandALF sa jeg måtte sortere hundre tusen eller kan være millioner av linse (som bønner). Maksimal tid kan være en en dag! Jeg vil fokusere på nye tilnærminger, som uv eller Båndpassdesign ....

Jeg vet et system å gjøre dette, bruker de en B / W kamera og sjekke kontrast, for å løse ut bønner eller hva som skaper flart eller ikke: P de bruker en luft meget godt regissert med stor nøyaktighet fra botom og mate den dårlige bønne . Den spead er svært høy. hc: wink:

hot_chmock, vet jeg at machine.However jeg ikke vet hvilken teknikk bruker det? Bildebehandling?

[Quote = mzsonmez] hot_chmock, vet jeg at machine.However jeg ikke vet hvilken teknikk bruker det? Bildebehandling? [/Quote] Ja, de bruker bildebehandling. hc

HI mzsonmez jeg ville belyse de bønner med en farget lyskilde, noe som fører til en høy kontrast mellom det gode og morkne bønner. Etter det bruker matlabs bildebehandlingsalgoritmer å oppdage de morkne områder (innen Matlab, kan du utføre slike "effekter 'du sannsynligvis kjenner som preging, eller lindring ved å løse FFT) det eneste problemet kanskje hastigheten på deteksjon. Hvis belysningen gir deg en høy kontrast, kanskje du ikke trenger bildebehandling -> bare bruke et filter (samme bølgelengde som den resulterende kontrast) og en foto diode (følsomheten må være i området på filteret bølgelengde) -> med en enkel krets kan utløse noen kick-out mechanismus. ps: du kan bare lage en flerfarget kilde holde baksiden av en cdrom i en smal stråle av sollys (ikke for UV).

Hei coppervaporlaser synes ditt forslag som mer praktisk og cheap.I vil gjøre et forsøk i sommer. Takk

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back