Variabel hastighetskontroll på en 12v DC motor som trekker 40 ampere

B

Blank Stare

Guest
Hei der. Jeg er nesten en komplett newb til elektronikk, og jeg håper dere vil være tålmodige med meg, hvis jeg spør dumme spørsmål, eller tilby irrelevant informasjon ... Jeg bygger en kontroll boks for salt spreader. Den gamle kontrolleren er borte, og jeg ønsker ikke en ny fabrikk en, jeg vil ha en som jeg kan til slutt ta ut av prosjektet, og monter på dashbordet. Her er mine parametre: 12 VDC opptil 40 amp trekke når du starter motoren. av / på bryter variabel speed dial variabel hastighet over-ride, for full fart surge. 50 amp releer (en er kontrollert av strømbryteren, den andre er kontrollert av surge by-pass bryter. Trykknapp breakers, 10amp på bryteren side, og 40 på motorsiden. Må være svært enkelt, og koster under 100,00 amerikanske prosjektet boksen er en dobbel-gjengen elektriske boksen jeg får dimensjoner når jeg kan finne min hersker -.! LOL I et nøtteskall, jeg har alt designet, og klar til å installere, da jeg fant ut at en rheostat ville komme altfor varmt. Det ble antydet at jeg bruker en PWM MOSFET, og jeg tror jeg forstår MOSFET er ingenting mer enn et fancy makt stafett, men jeg forstår ikke hvordan en PWM passer inn i skjematisk?

Tenk PWM på samme måte som i gjennomsnitt (strøm): 10% duty cycle => 10% effekt, 50% duty cycle => 50% strøm, og så videre .. Ta en titt på dette eksemplet: http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html I ditt tilfelle ville jeg bruke 2 eller 3 makten MOSFETs koblet i parallell (med en liten gate motstand for hver enkelt, 10-100Ω) .. Dette er for synker strøm til 0V .. Hvis du foretrekker å source strøm fra +12 V rail, bruke P-kanals MOSFET .. Rgds, IanP

OK, her hvor jeg kommer til å vise min uvitenhet ... Kan du hjelpe meg å forstå hva 2 eller 3 MOSFETs se ut i en krets skjematisk? Også, jeg inderstand at PWM er ikke et stykke krets, men snarere et konsept? Tilgi meg, jeg føler jeg svømme i den dype enden, her ...

se på siste skjematisk på linken gitt av IanP Q1 er N MOSFET du trenger 2 eller 3 i parallell med en motstand på G-pin

Kripton - G pin = Ground pin, nummer 1 på chip? Feeling dum her, som jeg ikke ser en bokstav G på hele skjematiske
2005-10a-004.gif
Externet - som boksen er vurdert for 24VDC, er det sannsynlig å fungere som forventet på bare 12VDC? Prisen med frakt er vennlig, men jeg er ikke erfaren nok til å vite hva som skjer når du halvere spenningsinngang ... Takk alle for å være tålmodig med meg, jeg er en gammel hund, og jeg er treg til å lære nye triks. ~~~~~~~~~~~~~ Blank Stare

Ja, det er controller rangert opp til 24 volt, bør kunne arbeide med 12V.

G pin er pin 1 ja, men G betyr gate, ikke bakken ...

Wow, jeg bare tok en ekstra titt på denne enheten. 11 ledninger? Ummm ... wth? Til syvende og sist, jeg trenger 3 ledninger inn i prosjektet mitt boks ... en jord, en 12V fra batteriet, og den ene etter den MOSFET, for å kontrollere motor hastighet. Hva i tarnation gjør de med de andre 8? Lemme gjette ... : Idea: et par til potten, et par til makten, et par til motoren ... leietaker ... det er fem til overs ... et par for brødristeren, og et par for radioen, og en for en ekstra bakken? LOL! Jeg liker virkelig pris, slår det å bygge en hands down. Jeg er nødt til å tygge på dem ekstra ledninger for litt, men ... Jeg vil også nødt til å trappe ned spenningen for bryteren sidene av releene ... dette bare håndterer 1-4vdc ... lite problem. Som alltid, takk igjen for din pasient hjelp. Nå, hvis jeg bygge dette fra scratch, hvordan min nye skjematisk utseende? (Jeg åpenlyst kopiert kretsene diskutert i tidligere innlegg - jeg håper at ikke såre noens følelser)

[Quote = Kripton2035] G pin er pin 1 ja, men G betyr gate, ikke bakken ...[/quote] heheh - takket

Bare en liten FYI. De fleste kontrollere som vil automatisk slå seg hvis spenningen faller under et visst nivå. Dette er å holde fra å ødelegge Gell celler og AGM-batterier. For eksempel vil en 24 volt controller sannsynligvis slår seg av når spenningen faller under 21 volt. Sannheten er at gjentatte lossing et sett med batterier til enda 21 volt vil drepe dem på kort tid.

[Quote = deloiter] Bare en liten FYI. De fleste kontrollere som vil automatisk slå seg hvis spenningen faller under et visst nivå. Dette er å holde fra å ødelegge Gell celler og AGM-batterier. For eksempel vil en 24 volt controller sannsynligvis slår seg av når spenningen faller under 21 volt. Sannheten er at gjentatte lossing et sett med batterier til enda 21 volt vil drepe dem på kort tid. [/Quote] Takk. Noe sånt var derfor jeg spurte om det ville fungere. Jeg var redd for at det kan være en skiftenøkkel i verk et sted. Jeg har priset ut alle delene som jeg trenger for PWN / MOSFET krets, for ca 75 dollar, og sperring noen briljante ideer, (Mine eller fra andre ...) Jeg har tenkt å bestille deler, og forsøke å bygge dette lille Goliat. Så hvis det er noen gode visdomsord, oppmuntring, eller et forslag, vil nå være en dandy tid til å høre dem. : D

For mange ledninger? Det var ikke bygget for prosjektet, men for en elektrisk scooter, med potensiometeret med 3 ledninger, og andre for lysdioder skal vise gjenværende belaste beløpet på twist grep.

[Quote = Externet] For mange ledninger? Det var ikke bygget for prosjektet, men for en elektrisk scooter, med potensiometeret med 3 ledninger, og andre for lysdioder skal vise gjenværende belaste beløpet på twist grep. LOL! Som vil lære meg å CRA ck klok på diskusjonsforumet! (Edit: cra.ck er filtrert Wisecr ack ... wow, hadde jeg ingen anelse om at var et stygt ord ... moderator, hvis jeg har brutt en regel, ved å endre ordet som passer her, kan du gjerne? endre det tilbake til "fikse" - takket) Beklager, var jeg ikke prøver å være en Pita. - Jeg prøvde å lage en spøk, på bekostning av min egen uvitenhet. Takk for å forklare hva den ekstra ledninger er for. Jeg tror jeg er fast bestemt på å gjøre dette fra en håndfull av delene, snarere enn gamble at enheten kan fungere på lavere spenning. Én dag med å tygge på design min, for å sørge for at jeg er fornøyd, tror jeg. Noen forslag?

OK, er deler bestilt. ønsker meg lucks, og takk for alle nyttige diskusjoner. : D

du noen gang få denne tingen bygget min modul på min poly caster bare dritt sengen og jeg ikke ønsker å betale $ 400 for en ny

Jeg antar du også hadde en poly-trinse. hvorfor fisher brukt slike billige deler i modulen er hinsides meg virker som at alle jeg snakker med har måttet erstatte det 2 eller 3 ganger. likevel oppmerksom på å gi meg med linker til hvor du fikk din releer

Jeg har ingen anelse om hva en poly caster er. Som det står i mitt første innlegg - jeg er en komplett newb, men med den hjelpen jeg fikk på dette forumet, gjorde jeg bygge en fungerende kontroller. Jeg kjøpte alt på mouser.com, bortsett fra prosjektet boksen, som jeg fant på eBay, og ledningene Harnes, som jeg laget av heavy duty skjøteledninger. Jeg har ikke linker for de enkelte deler, fordi jeg gjorde transaksjonen via telefon, og de gikk meg gjennom hver eneste komponent, hjelper meg å velge de riktige. Lykke til med prosjektet ditt!

[Quote = Blank Stare] Jeg har ingen anelse om hva en poly caster er. Som det står i mitt første innlegg - jeg er en komplett newb, men med den hjelpen jeg fikk på dette forumet, gjorde jeg bygge en fungerende kontroller. Jeg kjøpte alt på mouser.com, bortsett fra prosjektet boksen, som jeg fant på eBay, og ledningene Harnes, som jeg laget av heavy duty skjøteledninger. Jeg har ikke linker for de enkelte deler, fordi jeg gjorde transaksjonen via telefon, og de gikk meg gjennom hver eneste komponent, hjelper meg å velge de riktige. Lykke til med prosjektet ditt! [/Quote] Hei, jeg ønsker å bygge en PWM-håndkontroller for en drill im lage og lurer på om det ville være for mye å spørre om du sendte meg en kopi av skjemaer du kom opp med når du bygget din:. D Hilsen

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back