Viktigheten av fase i signaler

R

radheshbhat

Guest
Hei alle,
Jeg har et spørsmål om betydningen av fase i signaler.Si, hvis jeg tar en Fourier-transformere et signal, får jeg både størrelsesorden samt fase.Er det mulig å få signal tilbake i tid domenet ved bare å vurdere den fasen, men ikke størrelsen?

takk på forhånd

NO.selvfølgelig ikke.Fra FFT formelen, vet vi x (n) er en funksjon av fasen og størrelse.Hvis fasen av x (n) er theta (n) og omfanget mag (n), den kan du prøve å endre mag (n) med tilfeldig støy, og gjør IFFT, så vil du få en annen gang domene sekvens.Du kan prøve det i Matlab.

Det er rett at u må ha både amplitude og fase av et signal i frequncy domene til gjenoppbygging det i tide domenet, men på den annen side, hvis u ha bare én av dem, fase og amplitude, kan u bli en annen del av Hilbert transform, slik at amplituden er logaritme av Hilbert transformere av fase i frequncy domene.

Logaritmen til størrelse og fase er direkte forbundet med Hilbert transform bare for minimum fase signaler.For ikke-minimum fase signaler er det flere fase komponent presenteres i forholdet mellom omfanget iand fase

Så ypu kan rekonstruere bare minimumphase signaler ved hjelp av Hilbert transfom

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back