Zener skaper problem

S

sush

Guest
Hei,
Jeg prøver å comapre 2 signal som jeg har brukt Comaprator som er å jobbe på 36 volt.Ruten fungerer bra og gir meg en utgang enten 0volts eller 29 volt.Men denne 29 volt er nødvendig for å bli endret til 5 volt for samvirking dette signalet med Microcontroller.Jeg prøvde det vist diagram men på grunn zener lekkasje det gir 4.3 volt.Hvis jeg erstatte den somtimes bli 4.7volts (dvs. forskjellig zeners gir forskjellige utganger) Jeg tror de er av lav qualitity type.Men kan det være en bedre
og nøyaktig metode for å endre dette signalet fra 29 volt til 5 volt.Jeg kan ikke endre comparator Spenning.

Takk for at du leser dette.
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Hei,
Jeg tror det bør være en motstander (RS) mellom Zener Kathode og V innspill til zener.

Faktisk din o / p er dropeed til 5.9, i stedet for at bruken 4k7 og 3k9 får 13V
nå koble en motstander som per equ (Vin (13)-VZ (5)) / (IZMin.)

Verv for noen zener vil det være parameteren kalles IZmin, som er min nåværende nødvendig for å opprettholde VZ,

Generelt vil det være rundt 1mAmp i verste fall for en 5 V Zener.

Så velger Rs i området 7K til 8K, bør arbeidet.

Takk
Babesh.

Hai sush
Bruk dette nivået konverteringsprogrammet til å endre spenningsnivåer mellom to kretser.Koble åpne pin av 47K motstander til Op-amp utgang.Merk at bakken shoud være felles for både microcontroller og OP-amp.Andre måten er å bruke en Opto Isolator som MCT2E som ledet kan brukes på 29 volt side mens solfangeren og emitter mange bli brukt til å gi logikken til mikroorganismer.Håper dette innlegget hjelper deg.Donot glemmer hjalp meg knappen.Lykke til.

Takk dere begge.Jeg klikket "hjalp meg" for begge you.pranam77
Jeg er veldig svak i analoge kretser kan du fortelle meg hvilken rolle hver motstander i kretsen
og hvordan du beregnede verdien av hver motstander.Jeg vil lære så behage hjelpe meg.Takk nok en gang.

Bare heve 1K motstander til du får spenning nærmere 5 volt.

BTW, din microcontroller trolig visninger anyting større enn 2.4 V som et digitalt "1".

Microcontrollers vil lese inn som en "1" når spenningen rundt ≥ 2V (underlagt dc kjennetegner et bestemt IC), så hvis Zener diode produserer 4.3V det skal passe bra.
BTW.du trenger ikke 1kΩ motstander parallelt med Zener diode vil diode gjerne synke litt mas av aktuell, men hvis du vil beholde den (1kΩ) der det
er ditt valg.
Og denne kretsen med BJT fungerer som buffer er en glimrende idé, så jeg ville ikke bry deg så mye om det ..

Rgds,
IanP

Hai Sush
Takk for å trykke på "hjalp meg"-knappen.Faktisk de to motstander 47K og 2.2K er kablet som spenning Skillelinje nettverket.Som 29 volt er koblet til 47K, og resultatet jordet ved 2.2K, basesystemet får 1,29 volt som gjør Transistor utføre og dermed mikro få 5volts spenning fra formelen nedenfor

R-GND x Voltage
----------------------
R-GND R vcc

Lykke til

Pranam, det ser ut som du har ingen anelse om hvordan din egen krets fungerer ..
Hvis basestasjonen er partisk med 1.29V den Emitter spenning blir lavere ved Ube (≈ 0.7V) ..
Den Emitter spenningen 5 V bare når Base spenningen 5 V Ube ≈ 5.7V ..

Jeg tror en motstander og en Zener diode kan gjøre jobben, så hvorfor komplisere ting som kan være svært enkle ..

Rgds,
IanP

Takk Ianp for å svare.Hvis transisitor er ikke en god ide hva som vil være den perfekte metode.& For en lignende situasjon, men i stedet for comparator her jeg bruker en dual opamp å beregne DC gjeldende strømmer.Jeg konvertere gjeldende i 0-5volt utgang, men igjen zener
doesnt lar spenningen til å gå beyound 4.3volts.Jeg vil beholde zener i tilfelle noen feil som gjør produksjonen gå opp til 30 volt, så det ville skade, ADC eller full kontrolleren.Her Hva kan jeg gjøre.Jeg har vedlagt circuit diagram.

Som u si Ianp reagrding skjevhet spenning se diagram, jeg
er i tvil (beklager min dårlige kunnskaper om analog elektronikk, men jeg vil forbedre).Vanligvis har jeg sett denne typen diagram for å aktivere et 12V relé fra microcontroller utgang.Dette betyr at jeg må aktivere eller deaktivere en relé med 0/0.7 volt.Er 0/5v er ikke riktig.Ruten Jeg har vedlagt er en test resultat fra en simulator.

Hi sush ....
Fra denne Transistor relésending ckt, relé vil ne ON alltid så spole kobles mellom 11V pos og neg terminal ..

Fra zener problem ..ur til relésending ...

IanP wrote:

Hvis basestasjonen er partisk med 1.29V den Emitter spenning blir lavere ved Ube (≈ 0.7V) .. Den Emitter spenningen 5 V bare når Base spenningen 5 V Ube ≈ 5.7V .. tror jeg en motstander og en Zener diode kan gjøre jobben, så hvorfor komplisere ting som kan være svært enkle ..Rgds,

IanP

Med hensyn til Zener diode,
sørg for at den ikke er vurdert for 4.3V, som det ser ut som om dette er tilfelle ..
Hvis du har flere av dem, grip 1K motstander og koble dem en etter en (med 1K motstander i serie) til, si, 12VDC og måle spenning over dem ..
Du vil finne ut at spenningen vil variere ..
Velg en som gir deg lese av mer de mindre 5.1V ..Så langt krets med LM358 er opptatt, er det ikke rail-to-rail opamp, slik at produksjonen vil ikke fungere nær 0V og nær Vcc ..
Vurdere å redusere tilførselen spenning til denne opamp til 5 V, vil du ikke trenger Zener å beskytte microcontroller pin (s) ..
For at det fungerer å bruke 100k/18k (ikke 100k/100k) motstander par (dette vil redusere inngangsspenning av faktor på 6) og deretter forsterke signalet i andre fase av et rimelig faktor ..

Alle som kan oppnås bare når du bruker rail-to-rail opamp og det er versjonen av LM358 som kan gjøre dette, for eksempel den LMV358 ..

Og til slutt, noen BJT (Transistor) trenger en base motstander ..
Du kan enkelt kjøre noe som BC547 fra en microcontroller (0-5 V utgang område) når du kobler 1-10k motstander mellom microcontroller pin og Base ..

Rgds,
IanP

Thanks again Ianp for å svare.Min zeners er 1N4733 som jeg sjekket på nettet
og som er vurdert av 5.1Volts.men fortsatt sine gir resultater som
jeg ikke forstår.Som du sa jeg prøvde se vedlegg.

Hai sush
når du kobler zeners for 12volts å få 5.1 volt, er du slippe kun 7 volt.Prøv en lavere verdi motstander å få spesifisert utgang.Du kan prøve 100 ohm og nedenfor.Jeg antar 100E kan fungere godt.Lykke til

Som med alle Zeners, deres karakteristiske er ikke firkantet og de er ikke perfekte spenning regulatorer ..
Som aktuelle øker spenningen øker også ..

Den 1N4733 er en 1W diode, så kan du la opp til 200mA og i henhold til datablad bør det rike ≈ 5 V @ 40-50mA ..
Se fig.1/page4:
http://wcours.gel.ulaval.ca/2008/a/21948/default/7references/1N4728% 20 -% 201N4753.pdf

Så [12V-5 V]: 40mA => 175Ω

Rgds,
IanP

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back