ADC referanse Spenning

T

Thangadurai

Guest
Hei, I søknaden min at jeg trenger å måle RPM fra pulsen meter utgang 4-20mA. Jeg bruker ADS8344 16-bit ADC og 250 ohm motstand for å konvertere 4-20mA til 0-5v. Jeg bruker REF02, 5V spenning referanse, IC for ADC Vref. Jeg har problem med ADC referanse. 1. REF02 ic blir varme og brent når jeg kobler pulsen meter til ADC-inngang 2. Jeg koblet til 5V SMPS direkte til ADC Vref pin, nå ADC er burnned. Jeg vet ikke hva problemet er. behage hjelpe meg å løse dette problemet.

Visste du prøver å bruke en aktuell begrenset strømforsyning (Noe som en benk-top RPS) til Vref og sjekk om referansen inngangen er internt skadet.

HI, som vi er kjent PIC er operere på 5V spenning, så kan jeg vite om jeg bruker ADC kanalen, ... Kan jeg bruke 13V referanse spenning som som langt overstiger 5v og grensesnitt med PIC ADC kanalen pin?

Nei du ikke kan, kan ADC spenning referansen ikke være mer enn strømforsyningen. Alex

Takk for svar, så hvis jeg ønsker å oppdage de 12 volt batterispenning fra tid til annen ..... så kan ikke bruke denne metoden allerede!

Hvis du sjekker det elektriske spesifikasjonene på slutten av databladet du ser spenning på VDD med hensyn til VSS ...................... --0,3 V til 6,5 V spenning på MCLR med hensyn til Vss ..................... --0,3 V til 13,5 V spenning på alle andre pins med hensyn til VSS .......... --0,3 V til (VDD + -0,3 V) Så det ville synes at den maksimale spenningen du kan bruke på Vref pin er VDD + 0,3 volt. Bruk en motstand divider å slippe de 12 volt.

Hvis du ønsker å kontrollere en høyere spenning du kan bruke to motstander for spenninger skillevegg slik at spenningen som går til MCU er under den angitte grense, for eksempel hvis du bruker en 1k motstand fra GND til ADC innspill og 4k7 fra inngang til 12v så divider spenningen vil være 1k / (1K 4 k7) = 1/5.7 * 12V = 2.1v Du kan endre motstanden ratio etter dine behov. Alex

Hei Thangadurai Etter undersøke din skjematisk den eneste bekymringen jeg har er at du slår ADC fra 5V referanse tilførselskretsen. Generelt 5V referanse (REF02) kan ikke kilden mye strøm (mA er lav). Det kan være lurt å sjekke kilden nåværende REF02 er i stand til å levere og deretter sammenligne det med dagens forbruk av ADS8344. I en god design ADC er vanligvis drevet (+ VCC pin) fra en DC / DC-omformer og (Vref pin) er koblet til REF02. En løsning er å droppe 24V ned til 5V hjelp av en bukk converter og strøm ADC bruker BUCK men beholde Vref pin koblet til REF02. Jeg håper dette innlegget var nyttig. Regard RR

Bare vær oppmerksom på at 4-20mA gjennom en 250ohm motstand gir 1-5V ikke 0-5V Mike

@ Rrashid og MikehZA Du svarer til det første innlegget i denne tråden som var ca 7 måneder siden. Det nye innlegg i denne tråden er # 3 og under Alex

For lavere løpende signal, kan du lett bruke sampling motstand, men vær sikker på at inngangsspenningen må ikke mer enn ADC referanse og det maksimale innspill nivå beskrevet i datasheet.A enkel løsning er å bruke motstand til å dele. For øvre strømsignalet, er en god strømtransformator recommedded.There er mange forskjellige av forholdet i markedet, for eksempel 100:1,1000:1, etc. Good Luck!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back