batterier - oppladbare - lade rate på batteriene med tapt kapasitet?

L

lee321987

Guest
Når batteriene har lavere kapasitet da de er vurdert, er det likevel greit å basere belaste rente på den nominelle kapasitet? EKSEMPEL: Jeg har noen 2000mAh AA NIMH at mitt batteri analysator sier bare har ~ 1000mAh kapasitet. Er det greit å vurdere C å være 2AMPs, eller bør jeg bruke C = 1AMP ved beregning av kostnader rate? (Jeg har lest at NIMH-er som har dette oppbrukt bør kastes, men jeg bare bruke disse i musen min, og de varer i lang tid der inne)

I min mening, når et batteri blir gammel, vil det ikke saken mye hvis belastningen algoritmen er optimal eller ikke. På den annen side, lading med en lavere sats er vanligvis bedre å få mer effektiv lading kapasitet selv om prisen er tid. Noen ganger (anbefales ikke uten tester) pulserende ladestrøm med en relativt høy verdi (som en midlertidig refresh) kan bidra til å gjenopprette en del av den tapte kapasiteten selv om dette avhenger av batteritype. OT: Kan jeg spørre deg om ditt batteri analysator måle også sin indre motstand (impedans)? Kerim

Kanskje jeg burde ha formulert mitt spørsmål bedre. Jeg vil gjerne vite om lading av 2000mAh-rated batteri som bare har en faktisk kapasitet på 1000mAh på 2AMPs har samme negative effekt som å lade en helt ny 1000mAh-rated batteri på 2AMPs. Om pulserende - ja, jeg har brakt litt liv tilbake til noen NIMH og NiCd er ved å belaste et 70000 MFD kondensator (størrelse med en brusboks) med 12Volt vegg-vorte, og utlading det gjennom batteriene ... Om batteriet Analyzer - ja den måler impedans (på minst en av det lading algoritmer), men aldri viser dette tallet. Modellen er MH-C9000 av PowerEx.

Logisk en gammel 1000mAh batteri er en eller annen måte tilsvarende, i forhold til kapasitet, til en frisk 1000mAh en. Det er et gammelt batteri, både lading og utlading strømmer må senkes (hvis de var relativt høy) til utstrekning ytterligere levetiden til en god grad. Dette kan forklare den relativt rask degradering av batterikapasiteten hvis rask lading algoritmen er holdt samme langs livet sitt (det samme gjelder dersom lasten er ganske tung). Heldigvis er batteriet prisene går ned slik at erstatte den en gang i året vil ikke være et problem om jeg vil være mer fornøyd hvis det varer i 5 år i stedet:) Kerim

@ KerimF Jeg antok at jeg burde senke belaste rente på et utladet kapasitet batteri, men jeg vet ikke nøyaktig hvordan kjemien fungerer, så jeg var ikke sikker. Jeg gjetter at du har rett.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back