Forskjeller mellom SoC og Microcontroller?

A

alexz

Guest
Hva er de viktigste forskjellene mellom SoC og Microcontroller?

SoC er laget ved å sy mange redesignet kjerner til å utføre funksjonaliteten av et komplett system. disse kjernene integrert i en SoC kanskje inneholder en mikroprosessor eller en mikrokontroller kjerne, sammen med andre kjerner som AD / DA minne, funksjon spesielle blokker (DSP blokk, flyttall huggorm, multiplier, etc.) så er SoC generelt søknad spesifikk, mens en mikrokontroller er generisk, kan du brukte det som et frittstående IC eller integrert i systemet. Jeg håper jeg svarte på spørsmålet ditt

Egentlig betyr det ikke svar på spørsmålet. Som alle du har listet opp kan være i en mikrokontroller også. Og en mikrokontroller kan være et program konkret samt en SoC kan være generiske

[Quote = alexz] Egentlig betyr det ikke svar på spørsmålet. Som alle du har listet opp kan være i en mikrokontroller også. Og en mikrokontroller kan være et program konkret samt en SoC kan være generisk [/quote] Du har rett i å si at Soc trenger ikke være søknad spesifikk. Jeg tror ikke noen mikrokontroller er designet med et bestemt program i perspektiv. Den grunnleggende forskjellen er at i en SOC kan du ha mer enn én mikrokontrollere på brikken også. For eksempel i en sikkerhetskritisk applikasjon som avionikk er det tre styreenheter som behandler den samme undervisningen. Så alle de tre prosessorer eller mikrokontrollere faktisk vil ligge på en enkelt chip. Dette er en Soc. En mikrokontroller på otherhand vil bare ha begrenset antall perifere grensesnitt (USB, I2C, UART etc)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back