Hovedforskjellen mellom ATMEL uc og PIC UC.

S

sn_burki

Guest
Hei Hva er den viktigste forskjellen mellom ATMEL og PIC, har jeg jobbet med ATMEL lang tid og fant det veldig enkelt, men det virket som 80% folk foretrekker PIC istedenfor Atmel?? Selv PIC er dyrt relativt til Atmel?? hva er grunnen ????? hilsen.

Her i Canada bilder og AVRS er omtrent samme pris.

Her i Brasil. vi har støtte fra Microchip representanter og distributører, kan vi delta i lokale Masters Seminarer, er chips lett å finne i butikkene til fornuftige priser, er det mange bøker om PICS skrevet på lokalt språk (portugisisk). Det samme skjer ikke med ATMEL.

Jeg foretrekker ATMEL, grunnet den har 51 kjerner. Men de store attraktiv aspektet ved PIC er RISC / Harvard arkitektur, slik at et enkelt sett med instruksjoner, og også god dokumentasjon, noe som gjør det beste valget til selvlærende programmerere. + + +

Foretrekker jeg pics, De har den laveste prisen, de er performant, enkel å bruke, og det er mange av relaterte gratis materiell og programvare.

Her i India AVR er billigere enn PICS Jeg føler læring avr er mer enklere enn pic .. Nandhu

Den største forskjellen mellom Atmel og PIC er at Atmel er et selskap som produserer noen typer mikrokontrollere og PIC er en type mikrokontroller som er produsert av Microchip selskap. Kan du konkret på spørsmålet ditt? :)

Hei Takk for dine synspunkter, men mitt spørsmål var ikke for forskjellen b / w altmel eller pic for prisen eller lett Availibility men for den tekniske baksiden bakken. Hvorfor er pic brukes vaste i feltet enn Atlmel? Hvilke fasiliteter pic har som ikke er i Atmel? etc. hilsen

PICS er mer populære, etter min mening, på grunn av to hovedgrunner: - Sterk støtte fra Microchip, og fra internett heller. Du kan enkelt kjøpe PICS hvor som helst. (Hva Atmel gjøre for AVR?). - PIC synes å være læres lett med bare 35 instruksjoner, minst blant 8-bit MCUs (AVR = 75, 8051 = 110). Men jeg foretrekker AVR fordi: - Limited PIC evne på grunn av korte instruksjonssett. - De fleste av instruksjonene trenger bare en maskin syklus (ikke 4 i PIC, 12 i 8051). Det gjør AVRS spesielt egnet for enkelte programmer som er vanskelig å designe med bilder eller 8051. - AVRS er optimumly utformet for å program med C. Noen gode C kompilatorer er gratis på internett. - AVRS er ikke dyrt. Noen andre?

pic mikrokontrollere har innebygde PWM, mens Atmel ikke har ... pic har mange funksjoner som Atmel ikke har, men Atmel er bra for nybegynnere er det lett å bruke og lett å implementere ...

Hei Atmel AVRS har PWM som Pic. Jeg jobbet med PIC og AVR og jeg tenkte at PIC MICROS er mer stabil enn AVRs.for eksempel du ikke kunne jobbe ved AVRS nær små motors.but i disse dager ATMEGA AVRS er stabil og praktisk å bruke. Bilder og AVRS har lignende egenskaper, men PICS er dyrere enn AVRS i lignende rekkevidde. Lykke til

[Quote = nguyennam] -. Limited PIC evne på grunn av korte instruksjonssett [/quote] 18F serie har 75 instruksjoner.
- De fleste av instruksjonene trenger bare en maskin syklus (ikke 4 i PIC, 12 i 8051). Det gjør AVRS spesielt egnet for enkelte programmer som er vanskelig å designe med bilder eller 8051.
PIC kan kjøre på høyere hastighet.
-. AVRS er optimumly utformet for å program med C. Noen gode C kompilatorer er gratis på internett
C18 kompilatoren er fri fra Microchip, og 18F serien er optimalisert til program med C. Programmering av PIC er mer elegant, er det ikke behov for å arbeide oscillator eller ekstern klokke for seriell programmering. Vi kan ikke si, PIC eller AVR er bedre. Bruk det som er mer tilgjengelig::

[Quote = sn_burki] Hei Hva er den viktigste forskjellen mellom ATMEL og PIC, har jeg jobbet med ATMEL lang tid og fant det veldig enkelt, men det virket som 80% folk foretrekker PIC istedenfor Atmel?? Selv PIC er dyrt relativt til Atmel?? hva er grunnen ????? hilsen. [/quote] hvis du har evne til å bruke kompilatorer slike Bascom eller codevision det ville være veldig urettferdig å overse virkelig mektige evner avr er spesielt atmega serie som nesten de fleste av dem har mer enn 120 instruksjoner henrettet i en maskin syklus tillegg til det de evner som Bascom eller codevision gir AVR-er er veldig spennende jeg virkelig anbefaler at du arbeider med AVR-tallet.

[Quote = cai2] pic mikrokontrollere har innebygde PWM, mens Atmel ikke har ... pic har mange funksjoner som Atmel ikke har, men Atmel er bra for nybegynnere er det lett å bruke og lett å gjennomføre ... [/quote] Jeg beklager, men AVRS har innebygde PWM. referere til dataarket deres. de har to PWM.

Etter min mening AVRS er ikke egnet for industrielle applikasjoner på grunn av deres følsomhet for noen form for forstyrrelser. Jeg hadde alle slags problemer med AVRS som gikk døde uten noen plausibel grunn. Senere fant jeg ut at de kan overskrive deres sikringen biter under visse forhold, for eksempel kan de endre oscillator type. De kan også oppstå situasjoner der en hardware reset ikke kan bringe dem ut av en "frossen" tilstand. Jeg har selv sett en gang et industrielt system bygd på to AVRS, en overvåker den andre for å klippe hverandres makt til å overvinne fryse situasjonen beskrevet ovenfor. Nå, hvor er fordelen med å bruke AVRS? Hjemme på pulten din kan det fungere godt, men i virkelige situasjoner kan de rotet det opp virkelig dårlig. Det er ikke et problem hvis en AVR ikke blinker en LED som det skal, men hvis det brenner en del utstyr som worths noen få tusen dollar du tenker mer enn to ganger før du bruker AVRS igjen.

Jeg bruker både AVR og PIC, men disse enhetene ser ut til å være lik sammen og har mange forskjeller. Generelt har AVR mer SRAM enn PIC, spesielt 8bit enheter, men PICmicro har den kraftige 16-bits enheter, og dermed hva som er viktig, vedrørende spørsmålet om å velge mellom, er at vi skal forstå charateristics av begge enhetene.

Vel, jeg personlig bruker PIC, men du bør vite at med både PIC og ATMEL kan du gjøre mange ting. Vær også klar over at når du bruker PIC den deler frekvens med 4! For eksempel hvis du setter 4MHz crystal da ATMEL vil fungere på 4MHz og PIC på 1MHz. Jeg kan forsikre deg at hvis du velger PIC du vil ikke angre. Vennlig hilsen

Hei, jeg har møtt mange situasjoner som synes AVR mottakelige for EMI, men jeg konkludere det kan være min feil i system design. Så mitt spørsmål til mer erfarne AVR programmerer er ikke de har lignende problem eller egentlig [color = red] [size = 7] PICS er mer immun i industrimiljøer? [/Size] [/color] Takk

Jeg vet ikke ATMEL, men jeg kan si at PIC er enkel å bruke og kraftig på samme tid, er det billig, mye støtte, og kan finnes overalt: DI har også putted Noen bilder som arbeider i svært dårlig situactions, de fleste av dem, i nærheten av store motorer og massevis av elektromagnetisk interferens, og PIC fortsette å alltid jobbe ;-)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back