Hva er betydningen av å bruke Inverting Op-amp?

7

786

Guest
Hva er betydningen av å bruke Inverting Op-amp istedenfor å bruke ikke-inverterende Op-amp? Betyr det egentlig gjør noen forskjell i forsterkning eller hva annet? I ett design fant jeg ut at, Inverting op-amp ble brukt: + ve pin var jordet og-ve volatge ble gitt ved-ve pin for å få o / p i + ve form. Her i dette, hvorfor vi ikke kan bare bruke ikke-inverterende forsterker og GND-ve pin og matet + ve volatge på + ve pin for å få + ve o / s. Kan noen kroppen svare? Takk på forhånd

Den ikke inverterende forsterkeren har bedre inngang impedans, infact spenningen tilhenger har høyest impedans. . Derfor for alle sensorer første etappe tendens til å være en spenning etterfølger (vanligvis kalt buffer). etter mitt syn er det bedre å bruke ikke invertere enn invertere.

TI har en veldig god håndbok om OmAmp applikasjoner, kan du få det [url = http://focus.ti.com/lit/an/sboa092a/sboa092a.pdf] her [/url]. Jeg tror at bedre konfigurasjon, avhenger av din applikasjon. Du kan ta en titt [url = http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier_applications] her [/url] for å se diferences betwen hver konfigurasjon. Også på slutten av siden, kan du se en liste over gode referanser. Hilsen.

[Quote = pauloynski] Non-inverterende kretser har høy inngangsimpedans mens invertere kretser har nesten null inngangsimpedans. [/Quote] Den siste delen av setningen er ikke riktig. Inngangsimpedansen av invertere OPAMP er (nesten) identisk med den første motstand (mellom signal inn og snu OPAMP terminal). Angående "viktighet" invertere / non-investering. kretser: I mange tilfeller (filtre, oscillatorer, kontrollere, ..) du har ikke noe valg. Søknaden krever enten snu eller ikke-inverterende gevinst.

Nei Som sett av OPAMP innspill terminal impedans er nesten null. Hvis du plasserer en serie motstand that'sa valg av deg (eller nødvendig av kretsen).

Det er ikke bare rett sant. Hvis du ikke plassere en serie motstand du har en transimpedance forsterker, så det er ikke bare et "valg", du konvertere en spenningsforsterker (inverter) til en strøm til spenningsforsterker (inverter), du er fullstendig endret de krets atferd. Se [url = http://en.wikipedia.org/wiki/Current-to-voltage_converter # Op-amp_implementation] her [/url]. Hilsen.

Jeg er enig med deg, men å plassere en serie motstand konverterer den inngående spenningen til en strøm. På denne måten en transimpedance forsterkeren er ikke så forskjellig (bare en annen måte å se hva som skjer). For meg er det snakk om lignende ting. Denne pdf viser både kretser (se figur 1b) http://focus.ti.com/lit/an/sboa035/sboa035.pdf I alle fall er det programmet som vil kreve en inngang resistor eller ikke. Diskutere forskjeller mellom en inverter og en transimpedance forsterker er ute av omfanget av dette innlegget, for meg er det nok. Hilsen

[Quote = pauloynski] På denne måten en transimpedance forsterkeren er ikke så forskjellig (bare en annen måte å se hva som skjer). For meg er det snakk om lignende ting. [/Quote] Jeg er enig med deg, men han / hun spørre om de viktigste forskjellene mellom begge konfigurasjoner, jeg bare ønsker å gjøre henne / hun klart, at uten denne motstand, kretsen er ikke akkurat det samme. Hilsen.

Et annet aspekt er vanlig modus på op amp inngang. Den snu har ingen og så den vanlige modusen avvisningen forholdet ikke blir uendelig gjør ingen skade.

Med snu konfigurasjon, kan enhver overføring funksjon være lett oppnås. Det er ikke det samme for ikke-inverterende konfigurasjon. Et godt eksempel er en "ideell" integrator. Hilsen Z

Beklager, men det `s ikke er sant. Selvfølgelig er det også ikke-inverterende integrator topologier: BTC, NIC (DEBOO) og Phase-føre integrator.

Beklager, men det `s ikke er sant. Selvfølgelig er det også ikke-inverterende integrator topologier. BTC, NIC (DEBOO) og Phase-føre integrator
Jeg mener ikke at det ikke er mulig å syntetisere en overføring funksjon ved hjelp av OA er i noninverting konfigurasjon. Hva jeg mente er at, i single-feedback snu konfigurasjon, som V / V transfer funksjonen er bare kvotienten av to overføring impedanser, er den ønskede overføringen funksjon lett syntetisert. For at oppgaven det finnes gode tabeller av to-port garn (som de som inngår i Giacoletto sin håndbok). Med ikke-inverterende konfigurasjon oppgaven er ikke så direkte og topologi generelt er ikke så enkelt. For eksempel, i tilfelle av Deboo integrator, ikke bare den bruker mer componentes, men hvis balansen mellom motstanden forholdstall er ikke eksakte stangen beveger seg fra s = 0, noe som gjør integrator mindre "perfekt". Selvfølgelig har hver topologi sine fordeler og ulemper. Og noen av de mest populære bruken OAs i ikke-inverterende konfigurasjon (f.eks Sallen-Key). Hilsen Z

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back