Hva er den laveste COM (RS-232) port speed?

N

neazoi

Guest
Hei, I forbindelse med en lav datahastighet prosjekt jeg trenger å vite hva som er den senker COM (RS-232) port speed. Den hyper terminal har 110bps som senker farten, men jeg trenger noe som 8bps. Kan jeg sette denne verdien vilkårlig i mitt program, eller det er noen standard verdier for det? (Multipler eller ikke?)

Ekstra baud priser er vanligvis ikke støttes av OS (f.eks Windows) standard drivere, selv om en arv UART med 1.84MHz krystall ville være i stand til å levere den. En aribtrary overføringshastigheten kan sendes til en Windows-driver (men ikke levert for eksempel ved HyperTerminal), men vil være mest sannsynlig avvist. Driver for ikke-standard maskinvare kan støtte flere baud priser. Men jeg gjette, de heller ha over 115k kosttilskudd enn nye langsomme. Du muligens må modidfy Windows-driveren.

Takk for svaret, Hva med MS-DOS? Jeg tror com portene kan åpnes direkte i MS-DOS. Hvis dette er tilfelle kunne porten datahastighet være noe ønskelig, for eksempel 8pbs?

For å oppnå at lave en overføringshastighet på enhver PC gjort i de siste 10 årene ville bli vanskelig. Det kan faktisk være enklere å bruke bit-banging på parallellporten! Hvorfor trenger du en så lav hastighet? Hva er din applikasjon? Det kan være en bedre løsning på problemet ditt ...

LPT-porten er en meget god løsning på problemet mitt tror jeg, hvis COM-porten ikke tillater en slik langsom datahastighet. Bruke LPT port jeg kan styre nøyaktig etter hvor mye tid jeg trenger å sende neste bit, så jeg kan unngå drivere restriksjoner. Jeg planlegger å lage et program som ligner på forskjellige serielle CW (morse) sender programmer som finnes på internett. For eksempel i stedet for å overføre en kontinuerlig radio transportør og modulere den med lyd (til prodice de forskjellige bokstaver), kunne jeg bruke seriell / parallell-porten på datamaskinen for å slå på / av senderen. Så kodeord skal produseres ved å slå på / av senderen (styrt av datamaskinen port), og dette vil spare store makt. En annen fordel er at klasse-D veksling forsterkere kan brukes, som er svært effektive. Nå har jeg funnet CWTYPE program, er dette svært mye ok. Problemet er at jeg jobber på en ny kommunikasjonsprotokoll, så morse er ikke bra. Jeg trenger å overføre en rekke 1s og 0s til datamaskinen port, dvs. overføre mine egne data. Likevel datahastigheten må være svært lav, som Morse kode. Høres komplisert jeg tror? Den LPT kan trolig løse dette?

Ja, bør du være i stand til å gjøre hva du vil med LPT. Merk at COM-porten kjører på RS232 standarden så spenningsnivåer på pinnene er ikke 0 .. 5Volt. LPT bruker 0 .. 5Volt. Alternativet, hvis du allerede kommer til å bruke eksterne tilpasset elektronikk, er å bruke en USB-grensesnitt. Du kan få noen virkelig fine USB-grensesnitt ICs fra FTDI som gir deg en seriell port over USB. På denne måten kan du overføre data med normal hastighet via USB til eksterne elektronikk. Din eksterne elektronikk deretter avgjøre når sender og mottaker må slås av / på.

Min første tanke var å bruke LPT, og det synes de beste "skreddersydd" løsning. Siden jeg som et prosjekt som kan re-bygget enkelt ved radioamateurs jeg ville gå for LPT siden bare litt kontrollert transistor bryteren er nødvendig for TX og RX. 5V av LPT er bare perfekt. Den lave strøm av LPT port skal kjøre lett transistoren. Vil jeg kunne kontrollere LPT direkte fra Windows også, eller må jeg DOS bare?

Du bør fortsatt kunne gjøre det fra Windows, men det kan være vanskeligere enn i DOS. Jeg er redd jeg har aldri prøvd å gå enten seriell eller parallell-porter fra Windows! Grunnen til at jeg foreslår å se på FTDI USB-løsninger, er at det er mer fremtidsrettet (hvor lenge fremdeles vil vi ha parallelle porter på PC?) Og det er fortsatt egentlig ganske enkel elektronikk som amatører kan og må leke med. Du selv har muligheten til å ha hele konstruksjonen kjører på strøm via USB-bussen (så lenge den nåværende kravet er under 500mA) slik at du ikke trenger en ekstern strømkilde / battery.

Tusen takk for svar alle. Det høres virkelig nyttig. [Size = 2] [color = # 999999] Lagt etter 2 timer 2 minutter: [/color] [/size] Hei, jeg fant måte å skrive biter til lpt bruke Borland C + + 3.1 komplett suite med outportb og inportb. Fery hendige, veldig rett frem. Da kan jeg bruke UserPort til å kjøre programmet fra hvilken som helst Windows-plattform jeg gjette, men for tiden dos er fine. Jeg er en programmerer siden 1998 så jeg ikke visste at du kunne styre din pc havner i en så rett frem og fullt tilpasset måte!

Hei Ive skrevet en proggy for windoze som bruker LPT port på denne måten, alle gjort i VB6. Jeg kan slå havner av og på ved et klikk på musen. Så på cwget og imponert som ønsker å bruke lignende på min VHF riggen. Ferdig alle grensesnitt og fikk noen gode kretser for rigg keying. Men jeg ville elske vite hvordan å konvertere dits og streker til PÅ eller OFF som cwget fra en tekstfil. Den gode progs synes å bruke Delphi, men å være på VB6 dens alle seriell port ting. Jeg bruker det nyeste dll kalt inpout32 og sekvensen er Verdi = 1 PortAddress = & H378 Out PortAddress, Verdi å slå porten på og Verdi = 0 PortAddress = & H378 Out PortAddress, Verdi å slå porten av verdier 1,2,4,8 , 16,32,64,128 vil slå pin 2 til 9 på Håper dette hjelper ....

Ah, for CDW protokollen som jeg utvikler for tiden http://www.microwave.gr/giannopk Jeg har skrevet et program som leser biter (0-1) fra en fil og sender dem til LPT og også til den interne høyttaleren til PC går det bare i DOS og Windows 98 og før, men jeg tror du kan port den i Windows 2000/XP ved hjelp av noen port låse program. Hvis du er interessert gå til nettside, men bli advart om at CDW er fortsatt under kraftig utvikling. PS Jeg trenger også bidragsytere til hjelp i prosjektet.

besøkte nettstedet og laste ned ting nå så vil ha en looksee. Kan du skrive i VB6 som sin meget bra og dll jeg nevne lar deg port til XP enten 32 bit eller er det en 64 bit versjon .... Ive hørt om CDW sted på nettet via en amerikansk side da jeg var scouring for info på cw. Min intensjon er å bruke en enkel opto-isolator matet av LPT-porten og bare plugge i hvor CW nøkkelen går på baksiden av riggen. Dette vil nøkkelen til senderen og gi ekkostøy også. Jeg kan gjøre det nå med lyd på usb (øvre side band), som du vet er lik når tuning - eller enda AM så lenge mottakeren har cw evne som sin så bare et tilfelle av å slå tx av og på .. ...

Jeg vet ikke hvor du leser om CDW som jeg lastet den første ufullstendig versjonen et par uker siden, men hvis du henviser til protokollen er designet av meg, så jeg tror internett virkelig sprer informasjonen over hele verden virkelig rask! Nå grunnen til at jeg liker ikke VB og andre slike språk er sjåføren. For å kunne skrive programmer som vil fungere på Linux og andre operativsystemer må du skrive programkode basert på språket regler (C + + i mitt tilfelle) og ikke på føreren (. Dll) Som du ser litt avsender programmet er DOS-basert men koding / dekoding verktøyet er webbasert! slik at den kan kjøres på alle systemer og dette er flott. Foreløpig jeg skrive programmet for å lese biter fra havnen og lagre dem i en fil, men dette er mer vanskelig som du må spille med tiden målinger. Hvis noen vet hvordan dette gjøres jeg YOULD VELDIG APPCERIATE hans hjelp. Den opto isolator er den beste løsningen for beskyttelse av LPT port. Det beste med CW er at du kan bruke Klasse-D forsterker så du har en stor effektivitet til en brøkdel av prisen! Hvis det kommer til CW / CDW Jeg stringly anbefale klasse-D forsterkere.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back