Hvem har spiralformede antenne Numerisk program?

S

Stefen

Guest
Hei,
Hvis du har noen?
Vil du gjøre meg en tjeneste å dele den med meg?

Modell og tippe Helically Wound Vertikal antenner
Forfatter: RJEdwards G4FGQ Š 2 august 1997
Program Notes
Dette programmet modeller og spår ytelsen til en helically sår vertikal antenne, montert rett over en grunnplanet, topp-kapasitans-lastet med en vertikal stang eller pisk.Antennen er laget for å bli matet mellom base og grunnplanet opererer på sitt 1/4-wavelength resonans frekvens.

Inndata består av lengde og diameter av de spiralformede spolen tidligere og den øverste stangen eller pisk.Ved å justere antall slår på Helix antennen kan gjenklang helst ønsket frekvens som er gjort i praksis med noen egnet og tilgjengelige wire gauge.Finjustering er gjort ved å kutte lasting stangen lengde.En advarsel gis dersom wire diameter overstiger wire tonehøyde som er fastsatt av antall spiralformede svinger og høyden av helix.

Den øverste capacitance lasting kan utelates.The helix kan være lang og tynn, eller veldig korte og fett - en lumped lasting coil!Et bredt spekter av HF-programmer er derfor catered for.Nøyaktigheten av resultatene faller av når du legger stangen (den kan være en ledning) er større enn ca 1 / 10 bølgelengde.Høyden på helix kan være like stor som en 1 / 4 bølgelengde, men dette skjer når den har bare én omgang.Det har da blitt redusert til en enkel quarterwave vertikal stang, ledning eller mast.

Lite effektive antenner nødvendigvis har høy Q med begrenset båndbredde.På MF og LF band normal AM og SSB operasjon er kanskje ikke mulig: CW bare.

Når feedpoint motstanden er mindre enn 50 ohm impedans match til en 50 ohm mater kan fås over et band av frekvenser ganske enkelt ved å koble en fast kondensator mellom feedpoint og bakken.Dette resulterer i en økning i resonans frekvensen som kan korrigeres ved å legge fire eller fem snur helix eller ved å øke lengden på lasting stangen.Den beregnede Resonant Frequency er verdien før du kobler til kondensatoren.

Den mest usikre parameter er den effektive HF motstand tilkoblingen til jorden eller jord-planet.Når bakken-flyet er stålet taket av en Jeep isolert fra bakken tapet motstand kan være mellom 3 og 12 ohm blir mindre for større kjøretøy.For en jordingssystem som består av ca seks lange begravet radial strimler, verdier 5 til 30 ohm kan forventes.Tap motstand inntil flere hundre ohm kan oppstå ved hjelp av én jord plate eller en tung stang i fattige tørr jord.Et firkantet wire-nett jorden matte med sider lik to ganger antenne høyde H meter ville ha et tap motstand primitivt 20 / H ohm når du er i intim kontakt med komprimerte vanlig hagejord.

Stor diameter wire eller kobber rør, bruker færre ganger pr meter, reduserer strømbrudd i antennen selv.Dette kan gjøres uten å øke total høyde bare ved å øke helix diameter.Til syvende og sist effektiviteten er begrenset av jording tap.Uten en økning i høyden er det lite som oppnås ved å øke wire diameter når ledningen tapet er allerede mindre enn bakken tap.
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Hvis du mener at aksial modus helix, her er et program for det.
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Kjære Djalli og flatulent:

Takk for din hjelp og programmene dine.
Men disse to programmet er ikke det jeg trenger.
Jeg trenger noen koder om dem slik at
Jeg kan mater metoden.
Har du slike koder?
Takk!

flatulent skrev:

Hvis du mener at aksial modus helix, her er et program for det.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back