Hvordan plassere bypass kondensator for BG575 BGA-pakke

F

fangll

Guest
Jeg brukte Xilinx XC2V2000-BG575 pakke. Den Vcore spenningen er 1,5 V med nær 40 Vcore pin, og 3.3V IO spenning med 50 pin. Jeg synes det er vanskelig å sette hver strøm pin med en bypass kondensator så nært som mulig til chip. Alle kan gi noen sted råd?

Generelt bør bypass kondensatorer så nært som mulig .. I tilfelle av BGA, vil du aldri kunne gjøre det akkurat .. Videre kan du ikke plassere dem på den andre siden av komponenten på grunn av routing tetthet rundt chip .. Jeg bruker BGA 357 for PowerPC og jeg bare plassere ett eller flere 100nF cap nær hver gruppe av nåler .. Pass på at du har to spenninger som betyr at din makt flyene skal trekkes først i henhold til makten pins fordelingen .. Så Caps med litt større verdier bør være ca 1-2 cm langt fra chip .. Også bli lagt merke til at det er vanskelig og kanskje umulig å få pcb rutes hvis du forsøkte å koble strømmen pins til caps før du legger vias å koble til strøm planet .. så, bare legg til litt større verdier enn 100nF eller sette mer enn én cap av 100nf nær hver gruppe av makt pins (u kan også bruke tantlum caps nærheten av chip) og koble strømmen pins direkte til makten flyene ved vias .. (Vanligvis er makt pins distribueres å gjøre det mulig å trekke strøm flyene som sikksakk form) .. hilsen meshmesh

For høy hastighet komponenter som vi har nå, er ikke 100nF litt stor som en første forsvarslinje dekopling cap? The self-resonant freq kan være ganske lav med 100nF og du kan trenge hetten hjelpe veldig langt over dette freq i Z (F) kurve. Derfor vil cap impedans allerede være for store til å slukke bytte rippel på sitt høyeste frekvens komponenter. Ville ikke 10nF i 0402 plasseres nærmest da 100nF 0603 plassert litt bli ytterligere bedre? Tantal kan plasseres inches bort fra den delen

Tantal kan bare omgå eller under 1MHz. For høy frekvens, du bør lage strøm og jord plan som nærmere som mulig. Og plassere minst en keramisk caps under chip, er NP0 dielektrika anbefales. I min mening er den første cap viktig:.)

en god idé er å plassere kondensatoren på den andre siden av brettet, whitout lukke BGA ballen. i dette tilfellet kan du plassere nærmere kondensatoren. hvis du leser de foreslåtte programmene notatet du kan også se hvilken type kondensator er bedre å bruke. Bye G.

[Quote = ifarmer] Tantal kan bare omgå eller under 1MHz. For høy frekvens, du bør lage strøm og jord plan som nærmere som mulig. Og plassere minst en keramisk caps under chip, er NP0 dielektrika anbefales. I min mening er den første cap viktig .:)[/quote] Noen observasjoner, no pun intended ... Det er normalt nødvendig for å sikre korrekt frakobling til bakken av alle BGA supply pin. Ved de høye frekvensene oppstått nå, betyr dette at laveste verdi cap (= den høyeste self-resonant freq cap) bør være så nær BGA pin som mulig som vanligvis er under pin på den andre siden av brettet. Valget av NP0 er discutable. Selv NPO er sikkert den mest temp stabil og mindre påvirket av spenningen over den, er dens volumic kapasitet små og kondensatoren vil sikkert trenge en større pakke enn en X7R en. Derfor ville plassering av flere NP0 caps bli problematisk i tette BGA-tallet og den parasittiske induktans av de lengre ruting fører ville stige på grunn av denne byrden. Mens Y5U eller Y5V er absolutt ikke å bli vurdert for stabilitet grunner, er X7R vanligvis det beste valget for tett pin frakobling. Større verdier X7R caps er også lett å finne for de mer fjerntliggende forskjøvet cap verdier (100nF eller 4.7uF).

Du kan vifte ut Via fra BGA til de 4 hjørne av Chip. I dette tilfellet vil du ha plass i midten av Chip og du kan plassere avkobling Caps rett i der på opposit side. Den Caps du kan bruke er 0603 eller mindre.

Vellykket frakobling av hurtiggående chips trenger så lave impedanser / seriell induktans som ruting fra en knappenål til midten av chip kan allerede være for mye lengde. I noen tilfeller som Xilinx FPGA, du har så mange forskjellige forsyninger (herunder VREFs og VCCOs) til rute for hver av de åtte bankene at du ville ha til å pugge en masse caps i BGA sentrum området. At området ikke er fri for pinner i tilfelle av en BG575, og for enkelte enheter, betyr dette signaler som må legges til periferien mens forsyninger prøve å gjøre det motsatte.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back