Hvorfor wafers er alltid rund?

S

sharas

Guest
Hvorfor produsere IC bransjen runde wafere og ikke noen annen form?

wafers er dyrket ved hjelp av czochkralski prosessen .... hvor et frø krystall brukes til å vokse en enkel stor ingot av Si ca 20 cm i diameter og selv 1m lang

hei, i czochkralski prosessen kan vi vokse krystall av enhver form ... Det som faktisk er avhengig av rent silisium frøet krystall vi dukkert i smelte ... det vi dukkert sylindriske frø krystall vi får sylindriske ingot ... hvis vi dukkert rektangulær frø krystall vi får ... rektangulære bar av krystall ... Nå commin til ur spørsmål om sirkularitet av wafere ... Dens enkle at for en gitt krystall form ... sirkulære formen er den enkleste fremgangsmåten for processin som .. polering krystall, ingot slicing og andre ... når wafers er laget .. de kan være av noen form ... dependin av bruken deres ... Jeg håper dette har hjulpet u!! Klikk hjalp meg! hvis dette har hjulpet u. ... glad læring ...

siden wafere gå gjennom en masse behandling og no ein caontact med kvarts båter, plast bærere, dump overføringer etc er de utsatt for skade på kantene .... et rektangulært wafer er bundet til å distribuere dette stresset ujevnt og kan forårsake wafer å bryte så det nesten alltid en sirkulær wafer å redusere stress og brudd .... så lenge det er planar lapping, wont polering etc fepend mye på sirkulære / rektangulær

er yaar abishek, ur egentlig går unna ur første utsagnet ... og fortelle igjen det samme som jeg har fortalt ... u kanskje ikke har lagt merke til at jeg har skrevet "polering krystall, ingot slicing og andre prosesser" ... commin til wafer brekkasje ... stakkars wafer er bare noen hundre mikrometer tykt ... det kan maksimalt få skade på gitteret sin ... hvordan kan det bryte??

skade på gitteret eller krystallstrukturen er så godt som brutt .... silisium i fab laboratorier trenger å være perfekt ..... og polering, doesnt lapping avhenge form av wafer ..... avrundet kant er den beste .... gi meg noen linker på hvordan rektangulære wafers er fabbed .... kanskje ur rett, men jeg har ikke sen noen så langt ................

ja reson hvorfor de er runde fordi dens lettere å gjøre silikon på den måten, og wqay silikon former.

silisium ingots er vokst fra en enkelt krystall materiale ved en prosess kalt CZOCHRALSKI METODE. dette et frø krystallen er senket inn i et smeltet materiale og en konstant rotasjon gjennomføres. på frøet krystall silisium ingots dannes, som skjedde for å være i sylindriske shape.The form av ingot bestemmes av en kombinasjon av tendensen av tverrsnittet å anta en polygonal form på grunn av krystallstrukturen og innflytelse overflatespenning som oppfordrer en sirkelformet tverrsnitt.

Årsaken er czchralski prosessen. Hvis du vil lære mer om denne prosessen, kan du lese denne boken. Elektronikk ved Bøylestad

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back