Lange coupler: mom and measurement difference.

G

Grig

Guest
Hei

Har noen utformingen eksempel på 3dB Lange coupler på Lumina substrat.
Jeg er interessant hva forskjellen var mellom agilent momentum resultat og måleresultatet?

Hilsen

Hei Grig,

Jeg gjorde det for flere år siden.Det bygger på FR4 substrat, husker jeg det var ca 2mm i tykkelsen.Frekvens ca 1,8 GHz.ADS er ganske nøyaktige, brukte jeg momentum.Omsorg må tas for wire-tilkobling under modellering, kontroller at det er forbundet med simulere på DC for kontroll tilkobling eller du kan bare pakke ut modellen fra momentum og simulere det i skjematisk nivå.Mesfet

Hei Grig, og mesfet

Jeg fant
1.AWR Mikrobølgeovn Office er bra for Lange coupler design & Optimization ...
MLANGE1 - EM kvasi-statiske modellen (mer nøyaktig) for fingrene av coupler bare og bruke EMSight for grensesnitt forbinder .. (Circuit & EM Co-simulering)

2.Også Sonnet er er veldig bra for nøyaktig EM simuleringer av hele lngcp ...Vedlagt er den komplette dokumenter og Prosjekt filer, MWO, Sonnet og annonser relatert til Lange Coupler ....
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Hei

Takk, det er virkelig interessant.

Du har noe mer (kan være)?For eksempel:
Lumina underlaget 3 dB coupling Lange: topologi beskrivelse, momentum resultat, måleresultat ...

Grunnen til spørsmålet mitt:
Noen fortelle meg, kan det momentum ikke forutsi nøyaktig Lange ytelse (Lange med sterke paret fingrene)-årsaken --- momentum ikke tatt på kontoen metall tykkelse

Takk for svar

Hei Grig,

Jeg tror metal tykkelse kan vanligvis bli neglisjert så lenge substrat tykkelsen er mye tykkere enn metall, som vanligvis er tilfelle.Jeg har den erfaring at metall tykkelse måtte tas i betraktning når man utformer LTCC og HFSS trengtes.Mesfet

Hei, Grig:

Tykkelsen er svært kritisk i modellering LANGE coupler.Årsaken er at stripen tykkelse i fingrene ikke lenger er lite i forhold til bredden.Hvis du ikke bruker tykkelse i modellen, kan du få ganske stor forskjell.IE3D fra Zeland (hvor jeg jobber) har tykkelse modell for mer enn 10 år og det er pålitelig.Du kan prøve.Hilsen.

Jeg har hørt et par kilder oppgir at metall tykkelse i forhold til underlaget tykkelse er hva som er viktig.Jeg antar det kan være tilfelle, er det imidlertid en svært sjelden sak.Og er det ikke tilstrekkelig på noen måte.

Det er to mye vanligere saker som må også vurderes.Først som Jian antyder, er metall tykkelse ofte viktig når tykkelsen er omtrent den samme som linjebredde.For det andre er tykkelsen viktig når tykkelse og gapet mellom linjene er omtrent den samme.

Dette er imidlertid bare reglene-of-thumb.Ikke tillit regler-of-thumb.Hvis du har noen tvil om hva-so-ever, analysere din krets med tykkelse, deretter uten tykkelse og merke forskjellen.(Alle vesentlige EM verktøy har tykkelse modeller.) Så, for å være sikker, øke meshing tetthet (herunder i vertikal retning) for å se om du har konvergens i den grad du trenger.Nå vil du ha gode solide tall på analysen feil.Ingen grunn til å spørre folk for sine meninger om saken.

Hei,

bare for å legge til noe om Lange Couplers generelt.Til min erfaring (noen, men ikke impresive) ledningen obligasjoner er hovedkilden til forskjellen mellom simuleringer og målinger.Uansett hvordan du modellen dem i EM simulator de pleier å være annerledes i en reell krets.Så kunne wire obligasjoner legge noen parasitics som er ute av kontroll.

flyhigh

flyhigh skrev:

Hei,bare for å legge til noe om Lange Couplers generelt.
Til min erfaring (noen, men ikke impresive) ledningen obligasjoner er hovedkilden til forskjellen mellom simuleringer og målinger.
Uansett hvordan du modellen dem i EM simulator de pleier å være annerledes i en reell krets.
Så kunne wire obligasjoner legge noen parasitics som er ute av kontroll.flyhigh

OK, Max

Og hva tror du --- sidevegger, kan underlaget kanter produsere ulike kopling eller ikke?

Jeg vet at for trange bandet filtre enclosure effekten eksisterer (og ble publisert) ...

Hva skjer om riktigheten av ADS2004 moment modellering av tykt metall dagens distribusjon.

Jeg har understending at flere målinger på antall strukturer måtte ha unswer, men har ingen mulighet for slike målinger.(Da må jeg spørre noen).

Takk

Grig skrev:

OK, MaxOg hva tror du --- sidevegger, kan underlaget kanter produsere ulike kopling eller ikke?Jeg vet at for trange bandet filtre enclosure effekten eksisterer (og ble publisert) ...Hva skjer om riktigheten av ADS2004 moment modellering av tykt metall dagens distribusjon.Jeg har understending at flere målinger på antall strukturer måtte ha unswer, men har ingen mulighet for slike målinger.
(Da må jeg spørre noen).Takk

maxwellian skrev:Jeg har funnet ut at mer av forskjellene mellom modellert og beregnet skyldes hvorvidt modellen i EM simuleringen tok hensyn metall tykkelse, mer enn hvordan wirebonds ble modellert.
Jeg antar at hvis du bruker svært høye wirebonds eller svært bredt (eller flere side-by-side) flate bånd obligasjoner for en design, kan du legge til noe mye ekstra fase i dem for å kaste resultatene av litt, men jeg tror i praksis de fleste holder disse korte nok.
Det kan også være noen problemer hvis du ikke er veldig nøyaktig om plassering av wirebonds.- Max

flyhigh skrev:

Dette er vanligvis sant, er imidlertid acctual påvirkning av wire obligasjoner avhengig driftsfrekvensen også.
Alumina er høy dielektrisk konstant substrat og liming effekter på 2GHz kan bli neglisjert, men på 25GHz de kan spille en rolle.Selvfølgelig kan man endre substate til lavere dielektrisk constante å lage disse effektene andre igjen.Hvis du modell (mesh) endelig metal tykkelse og er sikker på at det er viktigste årsak til avvik, enn du også hende du må ta hensyn til acctual formen på kanten (underetching, overetching, linjebredde / slot bredde variasjoner osv.) da dette er selvsagt kritisk.
Avhengig av tilgjengelig teknologi og prisen kan man råd, kan kantene ser virkelig skummelt under mikroskopet!
Jeg tror dette bør også bli verre med økende substrat dielectric konstant.flyhigh

Hei Max,

nei, jeg ikke gjør Lange for min 25GHz prosjektet, men det ble vurdert som et alternativ og forkastet.Problemet er at vanlige underlaget er definert med resten av sub-systemet deler og "noe" wideband å dele makt var nødvendig for jobben.Vi løser det slutt med en helt annen struktur, er det gitt patent pending så jeg vil ikke utdype dette noe mer.

Vurderer kant form, er jeg ikke sikker på hva jeg skal si.Det er godt å ha EM verktøy livet var fryktelig for MW ingeniører før de blir praktisk.Men noen ganger må man se under mikroskop for å se hvordan ting egentlig ser ut.Jeg gjorde noen LTCC realted arbeid i fortiden.Ellyptical dirigent tverrsnitt, koniske vias osv. Mulig å EM modellen, men for komplisert til å arbeide med dette i sanntid.Kunne du tenke deg å optimalisere flerlags kretser med alle ledere og vias å ha dette "ekte" form?Videre alle vias var koniske, men ikke 2 av dem var den koniske på samme måte!

Kanskje min konklusjon er at man bør være realistisk om forskjeller i simulert og virkelig gjort krets og aldri prøve å spore opp 0.2dB forskjellen mellom målt og simulert.For noen tilfeller enda 1dB er perfekt match i "pass bandet" av kretsen.

Også, jeg tror det er en konklusjon (tror jeg red det i Besser bok) at innsetting tap kom ut av EM simulatorer er alltid optimistisk i forhold til målt resultater.Dette kan også komme fra mange idealizations.

Bare for å gjøre meg klar, dette er ikke å skade noen EM simulator!Dette er filosofien til modellering naturen av mennesker.

hilsen

flyhigh

Hei, flyhigh

Jeg er enig "man skal være realistisk om forskjeller i simulert og virkelig gjort krets", men man bør forstå hvilken faktor gir 1dB som gir 0.2dBEr det noen bok eller artikkel om slike analysiz?

Kan du foreslå noen bok om «filosofi modellering naturen av mennesker"?Takk

Grig skrev:

Hei, flyhighJeg er enig "man skal være realistisk om forskjeller i simulert og virkelig gjort krets", men man bør forstå hvilken faktor gir 1dB som gir 0.2dBEr det noen bok eller artikkel om slike analysiz?Kan du foreslå noen bok om «filosofi modellering naturen av mennesker"?Takk

Hei alle,

Å forstå Skjermet / Lukket boksen MoM noen Lysing krets med minimal vegger effekt ... man skal forstå og eksperiment "Cavity Size Påvirker EM Results" konseptet ...
Hulrom er vertikale metall vegger og deres effekt er inkludert i simuleringen.
Tilstedeværelsen av en ledende sideveggen påvirke simuleringen resultatene.
Hvis hulrom er større enn et par ganger bølgelengden på signalet, så hulrom er virkningene på simuleringen resultater kan være minimal.
Cavity sideveggen effekten er også avhengig hvor nær trace metal er å veggene.

Så, hvorfor ikke bare gjøre cavity veldig stor?
Størrelsen på hulrom i forhold til bølgelengden av signaler påvirker simuleringen fart ....--- Manju ---

Hei, Flyhigh: Jeg er interessert i dine kommentarer til den virkeligheten former av kretser under mikroskop.Jeg reallly vil vite mer om det.Som du vet, jeg er en programvare fyr, og jeg forsøker alltid å gjøre programvaren nærmere virkeligheten.For IE3D jeg jobber med, kan den håndtere nettopp koniske vias, alle formet metalltråd obligasjoner, tykt metall med ikke-vertikal-kanter osv. Men, jeg har ikke hørt noe oval form dirigenter.Jeg ønsker å lære noe på det slik at vi kan lage en bedre modell for det.Takk!

Hei Jian,

dette er ikke det beste bildet, men tror er illustrerende nok.Det er en myk kost, 17um METALIZATION, ytterligere økt med 20um kobber voksende løpet via plating prosessen, enn fleshed med 2um gull.Linjen / slot pitch bør 100um/100um.

Den vertikale formen er semi-oval, skal være klar fra skinnende effekt.Kanten er klart ikke-uniform.Jeg hadde bilder av vias og oval embedded LTCC men de er vanskelige å finne, er det lenge siden.
Sist endret av flyhigh den 25. Nov 2005 11:59, endret 1 gang totalt

Hei Manju - Egentlig gjør boksen store kan tillate boksen resonanser.Hvis det finnes, i boksen resonanser vises som "****- outs "i data.Hvis du analyserer den samme krets i et ubeskyttet analyse, det ****- outs endring i stråling (dataene er nå fin og glatt, men strålingen kan fortsatt føre til store problemer).Hvis du skal drive kretsen uskjermet og det er stråling, kan du enkelt par til nærliggende komponenter.Jeg anbefaler ofte at en krets bør analyseres i både skjermet og uskjermet analyser.Forskjeller mellom de to kan indikere problemer.I dette tilfellet ****- outs i skjermede analyse indikerer at uskjermede krets stråler.(Dette problemet kan løses ved å gjøre underlaget tynnere, blant annet.)

Dessuten kan boksen veggen brukes til å indikere hvor nær du kan plassere en annen komponent uten sterk kopling.På de fleste design, som foreslått av Max ovenfor, kan du få innen ett eller to substrat tykkelser før det er et problem.

Mye av diskusjonen ovenfor er om feilkilder i EM analyse.Dette har vært et viktig område i min forskning, har jeg flere aviser arbeider hovedsakelig med feil analyse.Svært viktig: du behøver ikke å gjøre målinger for å kvantifisere de fleste feilkilder.Bare gjør en konvergens analyse.For eksempel, hva er effekten av boksen størrelse i en skjermet analyse?Gjøre en analyse med en boks størrelse, gjør så en ny boks med en annen størrelse.

Hva er feilen skyldes celle størrelse?Gjøre en analyse med én celle størrelse, og deretter klippe cellestørrelsen i halv og gjøre en ny analyse.På en veldesignet EM analyse, er mesteparten av tiden feilen for finere cellestørrelsen om lik differansen mellom de to analysene.

Hva er feilen skyldes de-innebygging?Analysere en enhet (som spiral IC) med å koble overføringslinjer av en lang, og deretter analysere en gang ved hjelp av tilkobling av overføringslinjer av doble eller halve lengden og med referanse fly på samme sted med hensyn til IC.Forskjellen gir en indikasjon på omfanget av de-embedding feil.

Hva er feilen skyldes numerisk presisjon (støy etasje)?Analysere en tett koblet linje med henvisning fly fra hver ende møte nøyaktig i midten.Dette er "null lengde kombinert linje".Det riktige svaret på alle kombinert og reflektert S-parametrene-uendelig dB.Analysen Resultatet vil være støy gulvet i analysen.For skjermet analyser, er dette vanligvis 100 til 180 dB ned.

Disse er alle fine enkle numeriske eksperimenter som kan avsløre mye informasjon.Gi dem en sjanse!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back