G
gnomeman
Guest
Hei gjengen. Jeg bygde en monostabilt timer med en 555 ic. Den Timmer vil energize 2 SPDT 5v stafetter. De 2 Releene er koblet sammen i parallell slik at de kan brukes for å snu en motor polaritet. Her er litt info om tidtakeren og stafett: Timer-100UF kondensator og 22k motstand for å gi en 2,4 sek tid Relays-5v 59 ohm motstand i spolen Når jeg først testet timeren krets, brukte jeg et 9V transistor batteri for timeren strømmen. Jeg koblet opp et volt meter til utgangen, og når timeren ble utløst, fikk jeg en spenning på resultatet fra om 8v. Timer fungerte flott. Når jeg koblet releer til utgangen, jobbet timeren som en bryter. Betydning en trigger relé på, utløser igjen, relé av. Når jeg brukte 5v for tidtakeren forsyning, jobbet tidtakeren og stafetter perfekt. Kan noen fortelle meg hvorfor ved høyere spenning, releene låst i energized staten? Var høyere spenning går til releene skape altfor mye av en belastning for tidtakeren til annen ut? Jeg vet at min krets virker stor på riktig stafetten spenning, men ønsker å vite hvorfor det gjorde det den gjorde ved høyere spenning. Sorry for den lange innlegget. Takk på forhånd. Bill