monostabilt timer med en 555 IC - stafett spenning

G

gnomeman

Guest
Hei gjengen. Jeg bygde en monostabilt timer med en 555 ic. Den Timmer vil energize 2 SPDT 5v stafetter. De 2 Releene er koblet sammen i parallell slik at de kan brukes for å snu en motor polaritet. Her er litt info om tidtakeren og stafett: Timer-100UF kondensator og 22k motstand for å gi en 2,4 sek tid Relays-5v 59 ohm motstand i spolen Når jeg først testet timeren krets, brukte jeg et 9V transistor batteri for timeren strømmen. Jeg koblet opp et volt meter til utgangen, og når timeren ble utløst, fikk jeg en spenning på resultatet fra om 8v. Timer fungerte flott. Når jeg koblet releer til utgangen, jobbet timeren som en bryter. Betydning en trigger relé på, utløser igjen, relé av. Når jeg brukte 5v for tidtakeren forsyning, jobbet tidtakeren og stafetter perfekt. Kan noen fortelle meg hvorfor ved høyere spenning, releene låst i energized staten? Var høyere spenning går til releene skape altfor mye av en belastning for tidtakeren til annen ut? Jeg vet at min krets virker stor på riktig stafetten spenning, men ønsker å vite hvorfor det gjorde det den gjorde ved høyere spenning. Sorry for den lange innlegget. Takk på forhånd. Bill

gnomeman, er din beskrivelse ikke klart for meg. Kan du levere en skjematisk? Hilsen, Kral

Kral, vil jeg se om jeg kan forenkle dette. Jeg har en monostabilt 555ic timer krets. Timeren gir meg en 2,4 sekund på perioden når den utløses. Jeg har 2 SPDT 5v releer med to spoler koblet parallelt slik at releene kan brukes til motor rygging. Timeren utgangen er koblet til spoler slik at når timeren blir utløst på, er spoler energized for 2,4 sekunder. Hvis jeg bruker et 9V batteri til makten timeren (8v utgang på timer), når timeren blir utløst, releene låsen på før jeg trigger timeren igjen. Hvis jeg bruker 5v til makten timeren (4v utgang på timer) releene energize for 2,4 sekunder da deenergize. Hvorfor releene låsen på ved høyere spenning men ikke på lavere spenning? Husk at releene er 5v releer. Hvis du fremdeles trenger skjematisk, har jeg timeren krets som jeg fikk på internett, men blir nødt til å trekke ut relékrets. Gi meg beskjed hvis du trenger schematics. Thanks Bill

gnomeman, er løsningen ikke er åpenbar for meg. Du nevnte at du bruker et 9V batteri som høy spenningskilde og fikk en 8V utgang. Var dette den åpne kretsen utgang, eller utgang med releene energi. Med en 8V kilde og to 59 Ohm releer som en belastning, ville utgangsstrømmen være 271 mA. 555 er ikke spesifisert for utgangsstrøm> 200 mA. Har du fulgt batterispenning og utgangsspenning mens releene energized med 9V batteri supply? Hilsen, Kral

Kral. Du trenger ikke å gå inn i dette videre. Jeg var bare curiouse. Den spenninger jeg nevnte var aproximat. Den 8v produksjonen var uten belastning. Kanskje høyere ma var berører 555 til det punktet at det latched stedet for timing ut. Nei, det gjorde jeg ikke overvåke spenningen med stafetter tilkoblet. I alle fall er tidtakeren og releer arbeider flott med en 5v forsyning. I morgen kveld vil jeg legge schematics av mine kretser så du kan se hva jeg har gjort med dem. I utgangspunktet er det et objekt oppdage krets for robot min. Roboten vil ha følehorn festet til spaken brytere. Spaken brytere er koblet til avtrekkeren på timeren. Timeren vil energize releene, reversere kjøremotor og også kjøre en motor med et hjul som svinger 90 grader til drivhjulene. Når 90 grader hjulet spinner, vil den flytte baksiden av roboten og dermed endre retningen at roboten skal bevege seg i bevegelse fremover. Den 90 grader hjulet sentrifugerer ikke når roboten beveger seg fremover. Takk for info. Bill PS Jeg elsker å rote med elektronikk, men skulle ønske jeg visste mer om det. På grunn av dette forumet og internett, jeg lærer mer og mer.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back