Pålitelig og rimelig måte å få 38 eller 40kHz

V

vsmGuy

Guest
Guys Hva vil være en pålitelig og rimelig måte å få 38 eller 40kHz ~ 50% intermittens 5v pp freq? Selvsagt vil dette bli brukt til å modulere seriell overføring slik at jeg kan bruke en TSOP1738/40 til demodulate sakene på eksterne slutten. Vil en 555/556 baserte ideen være stabil nok? Kan en AT89C52/2051 gjøre det godt nok? Jeg ville heller ikke bruke hardt for å få / dyre ting til bare generere 38/40kHz .. Håper jeg gjør mening :)

Jeg har bygget en rask og enkel oscillator som dette før. Følg denne app note: www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8053-D.PDF Og sørg for og bruke en bufret inverter! Hvis du bruker en bufret inverter (74LS04, 74ALS04, etc..) Det ikke vil fungere med en lav frekvens krystall. Det er forutsatt at du trenger stabiliteten i en krystall oscillator. Også, hvis micro er klokket med en krystall, kan du bare ha mikro generere klokke.

@ Lladnar23 Kretsen du ga meg krever at jeg har en 30/40Khz XTAL. Betyr det ikke? Eller er jeg galt?

Jeg jobbet ikke med AT89C2052 men hvis du trenger det likevel i prosjektet kan du velge en apropriate kvarts frekvens og konfigurere en timer for å dele frekvensen for å få 40kHz. Også hvis det har en PWM kanal kan du velge 50% intermittens og en divisjon faktor for å få 40kHz. Jeg har jobbet bare med AVRS fra Atmel.

For IR modulasjon både 555 eller en enkel oscillator med to omformere eller to Nand Gates eller en nog schmitd trigger gate vil være ok. Det er fordi den infrarøde mottakeren egenskapene har en bjelle form, slik at-3dB vil være arround 2-3kHz vekk fra den sentrale frekvens. Det betyr en 38KHz modulert senderen vil bli mottatt som godt med en 36KHz eller 40kHz mottaker, med lavere amplitude.

Jeg kan ikke fortelle det kan gjøres på AT892051 eller ikke. Men, kan du prøve å beregne minimum syklus tid på det chip. Hvis det kan oppnå 40kHz, tror jeg u kan bruke den. Jeg er sikker på AVR mikrokontroller kan brukes til dette programmet.

Dette er bare på en serviett, men det virker lyd. etiketten sløyfe movlw 0x1D addwf 0x20, f RLF 0x20, w RLF 0x22, f movlw 0x1F addwf 0x21, f RLF 0x21, w RLF 0x22, f RRF GPIO, w movwf 0x22 RRF 0x22, w andwf 0x21, w movwf GPIO goto loop med en 20MHz krystall vil du ha både 38kHz (37 760) og 40kHz (40365) samtidig. Jeg utelatt initialisering og slikt for 12f675/629.

@ Ldanielrosa Du innser at mikrokontrolleren (PIC i dette tilfellet) vil for alltid være knyttet opp bare litt banging den freq. rett? Ingen prosessorkraft igjen å gjøre en annen jobb!

Bruk 4060b med en 10.240M krystall og bruk ÷ av 256 output = 40kHz eller bruke ÷ 128 utgang med en FF for å få 40kHz ved 50% DC

[Quote = vsmGuy] @ ldanielrosa Du innser at mikrokontrolleren (PIC i dette tilfellet) vil for alltid være knyttet opp bare litt banging den freq. rett? Ingen prosessorkraft igjen å gjøre en annen jobb! [/Quote] PIC12F 683 har bygget i PWM, er det eneste til konfig. det! Da vil du få all den prosessorkraft og tre andre gratis porter! : Wink:

Jeg leter etter en pålitelig og rimelig måte å få 38 eller 40kHz. En PIC med innebygget PWM er waaaay dyrt ..

Hei VsmGuy, dette er hvordan det kan gjøres, en billig og felles xtal og to 74HCXX tallet. En 4 MHz oscillator og et skille ved 100 chip.
62_1177037176.gif
on1aag.

vsmGuy, vet jeg at mitt bidrag var ikke helt elegant. De fordeler det har er frekvens stabilitet og minimalt med deler, og det vil gjøre begge frekvenser samtidig. Som jeg nevnte, var det "back of serviett beregning". Jeg tenkte over det litt, og koden kan være rullet ut til å gi bedre nøyaktighet for frekvens. Det kan også ha en oppstart rutine som ville godta en seriell protokoll for å endre modulation frekvens før du begynner.

@ Ldanielrosa: Din løsning vil være elegant hvis alle PIC hadde å gjøre var generere frekvensene hele dagen lang. Imidlertid er mitt mål å modulere seriell kommunikasjon på en 8051 så jeg kan bruke en IRLED-TSOP1736/38/40 basert løsning. Til denne effekten, er løsningen postet av on1aag det mest effektive. Infact vi hadde en liten diskusjon på det før han postet, og han synes å ha enda testet det! Jeg ønsker å teste det ut selv. Men det må vente. Enhver vare å teste det ut i mellomtiden?

Ah, jeg ser at jeg ikke var entydig. Jeg glemte å nevne at pinner 4,5 (GPIO3, 2) er innganger, og er samplet på hver iterasjon av løkken. Utgangene på pinner 6,7 modulere inngangene 4,5 hhv.

yo fyr og rosa ikke bry-up! 555 IC vil gjøre jobben. eller bare bruke noen hexinverter ic og det vil gjøre jobben for så lenge du regne det nøyaktig; D

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back