Printed Circuit Board antenne / symmetriske stråling mønster

J

jabidof

Guest
Hei alle, Er det noen som allerede har designet en PCB antenne som har en stråling mønster som er symmetrisk i xy planet. Med andre ord, når antennen legger på gulvet, det vil stråle med samme gain i polarkoordinater r-θ-φ uansett verdien av φ. Den λ / 4 monopol vinkelrett til en uendelig grunnplan har en slik stråling mønster. Jeg vil gjerne unngå å ha en (stor) z-dimensjonen. Noen hint?

Anyone? Kanskje beskrivelsen er ikke tydelig nok :) Bare gi meg beskjed

Som et forvirrende punkt, er φ betegner høyden vinkelen i sfæriske koordinater. Polarkoordinater er todimensjonale og har vinkelen Θ bare. Dermed kan det være lurt å avklare dine spesifikasjoner. Når det gjelder begrepet symmetrisk , det er forskjellige typer symmetri. Jeg forstår at du ønsker å oppnå en sirkulær symmetri i horisontalplanet. Jeg tror, med lav vertikal forlengelse, er sirkulær polarisasjon den eneste måten. To ortogonale λ / 2 dipoler, matet av en + / -45 ° faseskift nettverket kan gjøre.

Ja, fvm, du har rett om elevasjonsvinkel feilen jeg har gjort. Kunne du detalj litt mer antennen designen du foreslår? Kanskje du har noen oppslagsverk eller vitenskapelig artikkel? Takk for hjelpen

Rundskriv polariserte antenner er ofte brukt for UHF RFID-systemer. De er omtalt i noen antennedesign lærebøker, så vidt jeg husker. Oppnå sirkulær polarisasjon av fase flyttet feed er en grunnleggende RF konsept, tror jeg du finner mange referanser på internett. Dessverre har jeg ingen spesiell link på hånden.

Ok, fant jeg mange info allerede. Takk! Fikk et annet emne å diskutere. Brikken jeg bruker utganger 2 differensial signaler (180 ° faseskift). Har du noen ide om hvordan å bruke at spesifikasjonen på en optimal måte å mate en antenne ha sirkulær polarisasjon? Jeg tror vi kunne få signaler i kvadratur av fase-shifting 1 utgang ved 90 ° hjelp av et segment av microstrip men kanskje noe mer elegant kunne gjøres basert på "naturlige" differensial signaler? Takk for alle innspill på dette problemet.

Noen kunne fortelle meg hvis spørsmålet er meningsløst? : D

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back