R1 oppvarming i opto tilbake indikasjon

H

haseeb123

Guest
Hei Jeg har et problem med krets min som lukket. R1 (25 W / 15 Ohm) er varme opp for mye. Jeg akter å komme tilbake indikasjon på at min lamper 1 og 2 har mislyktes. Der det står (LP_Fail å PIC), dvs på nålen som er trukket høy når optokobler stenger i tilfelle av en lampe fiasko. Jeg bruker 24VDC. Problemet er ikke programmerer eller PIC, men er infact optokobler tilbake indikasjon på at jeg ønsker og det synes at det er en feil i kretsen. R1 varmer over for mye for raskt. Mine lamper hver trekning 1amp nåværende @ 24VDC. Hvis jeg ved passerer optokobler og R1 og koble til 24VDC direkte, da har jeg ingen problemer og lampene fungere bra uten overopphetet problemer. Jeg har prøvd høye / lave verdier av R1 og med høyere watt så vel, men oppvarming av R1 er langt til stor og u kan lukte det brenner! Vennligst kan noen foreslå en fix til overoppheting problem eller foreslå en annen slicker måte tilbake indikasjon til PIC i tilfelle av min lampe feil. Haseeb

Jeg tror ikke, at dagens forstand motstanden har 15 ohm. Men å sette i en rimelig lavt spenningsfall sans motstand, trenger du en mer sensitive aktuelle detektoren. Det er mange mulige løsninger, vet ikke hva som passer for deg: - ved hjelp av en høy side strøm fornuft IC - ved hjelp av en OP differensial forsterker - ved hjelp av to PNP transistorer i en gjeldende speil konfigurasjon.

Takk så mye! Jeg har aldri tenkt på det på den måten .... og du forklarte veldig bra og det gjør perfekt forstand. Jeg vil prøve hva du sier og eventuelle problem vil komme tilbake til deg. Igjen, takk Haseeb

Hei Jeg har nettopp lykkes løst problemet. Jeg måtte mate i kretsen 18V DC i stedet for 24VDC, og jeg har også endret motstand til 3R0 / 25W, og dette løste oppvarming problemet vellykket. Nå har jeg den samme R1 overoppheting problem, men dette er nå for en 24V AC versjon kretskort. Jeg slår to halogen lyspærer på 24V 50W hver. Dvs om 2Amps per lampe. Koblingsskjemaet er vedlagt. Jeg har prøvd feedng i 18V AC og endre R1 til 1R0 25W, men fortsatt mer enn oppvarming av R1 pågår. Vennligst kan noen se på min krets diagram (vedlagt) og foreslå hva som kan være galt og hvorfor er R1 varme opp for fort og for varmt? Thanks Haseeb

Du må forstå at strømmen på motstanden blir P = I ² * R slik for 1 ohm og 4A du har 4 ² * 1 = 16W 4 ohm og 4A du har 4 ² * 4 = 64W på den annen side vil strømmen være lavere fordi 12v/100w pærer (kombinert) vil ha en motstand på 1.44 ohm så avhengig av R1 verdien vil du ha en betydelig spenningsfall og nesten halvparten av dagens enn 4A. Bruk en lav motstand 0,1 ohm eller enda mindre vil være bedre og bruke en differensial forsterker til å forsterke spenningen du får fra R1. Hvis du flytter R1 i nedre side (på GND siden av kontroll enheter) det ville være lettere å koble OPAMP eller annet du må bruke en ekstra skillevegg. [Attach = KONFIG] 58324 [/ATTACH] Alex

Hei Takk for tipset. Jeg setter pris på det. : Glis: hilsen Haseeb

Kanskje du løste problemet, men du kan gjerne se på denne løsningen (vedlagt): Redigert: HiCurrSns_01.png er for DC forsyning

Takk veldig mye jeg vil se på denne nye design. Varm hilsen Haseeb

For AC, laget jeg dette ... Redigert: Hvis du kan få høy strøm diodene kan du legge to i parallell (og motsatt) til Rsns. Du kan få behov for å senke verdien av Ri (nå er det 220 ohm). Disse to dioder vil redusere varmetap siden AC spenningen ved Rsns vil være begrenset av forover spenning på hver diode. Pdis (ca.) = 1 * Irms * 0,9 Redigert: Verdien Rsns med dioder må økes (si til 2,2 Ohm eller fjernet) å forlate det meste av lasten strøm til å passere i diodene. Ri verdien avhenger av den gjennomsnittlige forskjellen mellom forover spenning kraften diode og av IR LED (i optoisolator). Ri i dette tilfellet kan være så lav som 10 ohm. Som fvm har påpekt, er dette tilsvarende løsning av deg langt fra å være den beste på grunn av den relativt høye varmespredning i sensing strømmen.

Dine forslag viderefører ulempe for den opprinnelige design som har vært et urimelig høyt spenningsfall. Spesifikasjonen er å oppdage 1 A pålitelig og bærer opptil 2 A. Så BJT transistor variant vil ha opp til ca 3 W effekttap og optokobler variant 6 W. 'Du vil se, hvorfor vi ønsker å bruke en shunt med lavere spenningsfall og en mer sensitiv spenning detektoren. Foruten de foreslåtte løsningene, dedikert høy side sans IC eller standard differensial forsterker, er det noen flere alternativer, f.eks to pnp transistorer i en gjeldende speil konfigurasjon. Spenningsfallet fører til en strøm speil ubalanse og respektive utgangsstrøm.

Du har rett fvm. Men tror ikke dere om oss alle jobbe hardt for å gi den beste løsningen (i verden) da bare én av oss måtte svare. På den annen side, tror jeg er askers så smart som vi alle er slik at han / hun vil trolig velge den beste praktiske løsningen for hans / hennes situasjon etter å ha lest alle meldingene (kretser, kommentarer og bemerkninger). I mitt tilfelle, siden jeg ikke kan finne og kjøpe lett MCUs med ADC og også være i stand til å skrive sine montering programmer ved hjelp av enkle verktøy jeg har, jeg bare bruke timeren avbryte å måle ladetid av en kondensator som kan reflektere hva jeg trenger å måle ... Komme noe er alltid bedre enn å ha ingenting. : Smile: Så jeg forstår hvis noen andre kanskje ikke være interessert i alle beste løsningen. : Wink:

<span style="color: grey;"><span style="font-size: 10px">---------- innlegg lagt ved 21:41 ---------- Forrige post var på 21:11 - --------</span></span>
Takk så mye jeg vil se på denne nye design. Varm hilsen Haseeb
Som antydet for AC krets, kan vi redusere utskeielser på Rsns (DC-versjonen) ved å legge en kraft diode, men dette må også splitte Rsns to motstander. Hvis du er interessert, vil jeg tegne den igjen (med diode). Kerim

Hei Kerim takk for tilbudet og hjelp. Ja jeg ville absolutt være interessert i et tegne diagram fra deg med hensyn til diode-versjonen som du sier i ditt siste innlegg. Vennligst kan du legge det her. Im fortsatt åpen for alternativer og prøver ut ulike triks for å få varmespredning ned. Im fortsatt jobber med saken og vil oppdatere deg med resultatene. takk Haseeb

Beklager, men er du sikker på at du ikke kan følge det som ble foreslått av fvm (post # 11) ved hjelp av IC (eller tilsvarende en) som Alex referert (post # 12)? Selv ved å legge til dioder, vil disspiation ikke bli lave nok skjønt lavere enn å bruke en motstand. I tilfelle du ikke har annet valg enn å legge til en diode (hvis DC) og 2 dioder (parallelle og motsatt hvis AC) i serie mellom tilbud utgang og din lampe (s), kan du først sjekke at varmespredning av tilgjengelig kraft diode (s) (erstatte nåværende sensing motstand) er akseptabelt? Og kanskje kan du også måle diode frem spenningen ved et enkelt voltmeter i minst: For DC: ved å måle gjennomsnittlig DC verdi siden du ikke kan være i stand til å se dens ringvirkninger. For AC: meausre AC verdien om måleren vil anta det målte signalet som sinusformet (og ikke kvasi trapesformede). Kerim

Ok Kerim Takk for oppdateringen, og ytterligere forslag. La meg måle mine funn og jeg vil komme tilbake til deg. Varm hilsen Haseeb

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back