referanse spenning for ADC

G

garg29

Guest
Kjære venner hvordan du oppretter en fast en volt referanse for referanse pin av ADC. takk Amit

hei Ianp, takk for avhengig, kan en ting LM317 brukes til dette formålet ......? Med vennlig hilsen, Amit

Bruk kun ett potensiometer Ett pin koblet til VCC andre til jord og den variable knotten pin koblet til referanse inngang. bruke et voltmeter for å måle den midtre pinnen (variable pin) til jord for å justere til 1V Bibin John www.bibinjohn.tk

Eventuelle spenningsregulator, inkludert 317 og enda fem Vcc, kan brukes til dette formålet. Men hvis du er ute etter meget høy stabilitet referanse spenning, bør du vurdere passende kilde ..

Takk alle for å svare. faktisk, jeg har en spenning signal på 0,10 volt til 1,00 volt som jeg har å måle bruke ADC på 8-bits nøyaktighet, og mikrokontroller. Jeg planlegger å bruke adc0831 for dette formålet, kan dere fortelle meg hvilken som er bedre, amplyfying signalet til 0-5volt område ved hjelp op-amp (med Vref av ADC på 5 volt), eller sette Vref av ADC på 1,00 volt. Thanks .... Med vennlig hilsen, Amit

[Quote = garg29] hi Ianp, takk for avhengig, kan en ting LM317 brukes til dette formålet ......? Med vennlig hilsen, er Amit [/quote] LM317 er minimum utgangsspenning 1,2 V du bør bruke spenning divider hilsen

du kan bruke lm336. lm336 er en 3 pin enhet som fungerer akkurat som en zener diode med ulike brems spenninger. i eksempelet er det lm336 Z2.5 & Z5, .... Hvis du bruker en lm336 Z2.5 med et potensiometer som prøve kretser i det databladet fra National Semiconductor vil du få et hyggelig, lite støyende og variabel spenning referanse mellom 0 til 2,5 volt.

Takk alle for å svare. faktisk, jeg har en spenning signal på 0,10 volt til 1,00 volt som jeg har å måle bruke ADC på 8-bits nøyaktighet, og mikrokontroller. Jeg planlegger å bruke adc0831 for dette formålet, kan dere fortelle meg hvilken som er bedre, amplyfying signalet til 0-5volt område ved hjelp op-amp (med Vref av ADC på 5 volt), eller sette Vref av ADC på 1,00 volt. Thanks .... Med vennlig hilsen, Amit

Bedre alternativ er å forsterke signalet ved faktor på fem. I dette tilfellet vil du kunne nyte alle 8-bits (256) oppløsning av A / D-konverter. Å forsterke dette signalet du trenger en OPAMP som fungerer bra på lavspent nivå. Du kan vurdere her CA3130 ..

takk for repyling ianp. men som du sa hvis jeg "sette Vref av ADC på 1,00 volt jeg ikke vil få hele 256 skala .... jeg tviler for at .... forårsake hvis når Vref er satt til noen verdi tror jeg ADC bør gi full 255 lesing på at verdien ..... Har jeg rett eller galt et sted ... du korrigere meg .... Takket med beste hilsen, Amit

For alle typer ADC det er en minimal verdi av Vref, som man kan få full oppløsning på ADC. Dette er særlig grunn til å bytte lyder av MOS brytere, brukt i ADC. Femte nederste referanse støyen er den samme, men signalet ditt er mindre, slik at signal / støy-forholdet er mindre også. Det er derfor bedre å bruke ikke-inverterende amplufier å forsterke du signal til maksimal volage rekkevidden til ADC. Utgangen på forsterkeren kan du lett skifte i positiv retning å forskyve signalet null for noen titalls millivolt, for å sikre at forsterkerens offset spenningen vil bli alwais positive, og trekke koden, tilsvarende 0 i forsterkere innspill fra ADC resultat. Å skifte kan brukes veldig enkel spenning divider, for eksempel: 100 Ohm fra OPAMP utgang til ADC-inngang, og si 10k fra ADC innspill til positive skinnen. Varuzhan

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back