Reg: RC Circuit tidskonstant

S

sakthivel.eee

Guest
Hei Alle, Please noen kan fortelle hva som er opplading og utlading tidskonstant for vedlagte krets. Vennligst gi noen forklaring Takk på forhånd. Takk & hilsen Sakthivel.S

Kretsen har transfer funksjon er: Vout / Vin = [R2 / (R1 + R2)] / [jw * C * R1 * R2 / (R1 + R2) +1] der C * R1 * R2 / (R1 + R2) definerer kretsens tidskonstant dermed tidskonstant = 1 ms Når vi snakker om lading og utlading tid det er antar som regel at du snakker om spenning variasjon mellom 10% og 90% av spenningsforsyning (11V). For eksempel utlading fra VCC (11 V) til 10% av VCC (1,1 V): Tømmetid (10%) = time_constant * (- ln (0,1)) = 0,001 * 2,3 = 2,3 ms Les denne for detaljert info: [ url] http://en.wikipedia.org/wiki/Time_constant [/url] Du kan regne ladetid konstanter i tid domene (integrert eller differensialligninger, for hardt!) eller ved hjelp av transfer funksjon (Laplace, enklere, det er hva jeg brukte). Jeg håper beregningene høyre: p

HI Hvordan kan du vurderer to resistor parallelt (C * R1 * R2/R1 + R2). fordi 1K motstand terminal er forbundet med positive og 10K terminal er forbundet med negative terminalen.

[Quote = sakthivel.eee] HI Hvordan kan du vurderer to resistor parallelt (C * R1 * R2/R1 + R2). fordi 1K motstand terminal er forbundet med positive og 10K terminal er forbundet med negative terminalen. [/quote] Nå konstant er en parameter som beskriver lading / utlading prosessen med en kondensator. Dermed må du se inn i kretsen fra utsiktspunktet av kondensatoren. Og så er det lett å kontrollere at både motstander jobber parallelt.

Hi! Jeg bare forteller hva jeg vet i denne forbindelse theoritically .... i kretsen i starten av pulsen når Pulse går fra 0 til 11V som kondensatoren ikke vil tillate noen plutselige endringer i spenningen over det, i det øyeblikket kondensator vil være korte slik, flyter ikke currnet gjennom 10K motstand, som tiden utvikler spenningen bygger seg opp over kondensatoren og strøm gjennom kondensatoren vil redusere samtidig strømmen gjennom 10K vil øke. når Capacitor fullt cahrged strøm gjennom det er "0" så, full currnet vil i 10K som 11V / (1 10 K) Så, for lading vi må ta veien til 1K og 11nf .. . når dischrging den vil utslipp gjennom 10K ....[ b] så, for lossing vi må ta 10K og 11nf [/b]. Basert på disse kan vi beregne tiden konstantene av kretsen .... hvis jeg er feil vennligst korrigere meg ......... takke deg ....

Ja, du tar feil. For inngangsspenning = 0 (kortslutning) både motstander er i parallell.

Kjære Malli, Du r galt. Jeg også tenkte sånn bare. men parallelt kombinasjonen gir bare meg riktig resultat (Simulation). Men jeg ser ikke hvordan disse to resistor i paralle fordi både motstander r koblet til forskjellige batteripolen Takket & Regrds, Sakthivel [size = 2] [color = # 999999] Lagt etter 1 minutt: [/color] [/size] Dear LVW, For 0 Spenning er det parallelt. Men vi søker 11 volt rett? Så hvordan den er parallell. Vennligst fortell meg Takk & hilsen Sakthivel.S

[Quote = sakthivel.eee] Kjære LVW, For 0 Spenning er det parallelt. Men vi søker 11 volt rett? Så hvordan den er parallell. Vennligst fortell meg [/quote] * Det er en 11 volt puls som går tilbake til 0 volt. Dermed utlading med 1k | | 10k. * For ladeprosessen er det ikke så lett å se ved ren inspeksjon at begge motstander er i parallell. Det er best å beregne (slik det ble gjort allerede). Men, som endelig spenningen over kondensatoren blir lavere enn 11 volt (på grunn av spenningen divider) kan man forvente at tidskonstanten vil bli bestemt av en motstand som er lavere enn 1k. Som et enkelt eksempel, tenk at begge motstandene er like. Da er tiden konstant (R | | R) * C = 0.5RC og spenningen over lokket er 0,5 * Vin. Som en generell regel - i en lineær krets med bare én energikilde og bare en kondensator kan du enkelt finne tid konstant ved å svare på spørsmålet: Hva er den effektive motstanden for prosessen av utflod av kondensatoren hvis kilden er satt til null.

Som LvW sagt, er det best å beregne kretser atferd først og analysere den senere. Du bør ikke prøve å finne ut hvordan dagens flyter gjennom motstanden har siden begge alltid har noen aktuelle som gjør systemet komplisert å forstå og kan villede deg. Som for ligningen, tror jeg er mine beregninger rigth. Men du kan beregne dem hvis du vil, er det ikke vanskelig. Du kan alltid bekrefte resultater i en simulator.

For en krets som dette (eneste gang konstant (STC) kretser) kan vi finne tid konstant ved å vurdere Thevenin ekvivalent over kondensatoren. Derfor vil det være motstandene i parallell. vi må se fra kondensator slutt i, e vurdere en spenningskilde koblet i stedet for kondensator, korte kilden og finne motstand nå. referere Sedra, Smith "mikroelektronikk kretser" Tillegg for flere slike kretser

Sitat FCFUSION: Når vi snakker om lading og utlading tid det er antar som regel at du snakker om spenning variasjon mellom 10% og 90% av spenningsforsyning (11V). Først nå har jeg oppdaget at det var en feil i FCFUSION tolkning (ikke i beregningen hans): Tiden konstant forbundet med en RC krets er IKKE tiden mellom 10% og 90% av lade / utlading. Disse to punktene er relevante for fremveksten gang (trinn respons) bare. Tiden konstant er tiden for å nå 63,3% av den endelige spenning (som i teorien er nådd ved uendelig tid).

Du har rett, er tiden konstant den tiden som trengs for å nå 63,3% av endelig verdi, og det er hvordan jeg gjorde mine beregninger: Tømmetid (10%) = time_constant * (- ln (0,1)) = 0,001 * 2,3 = 2,3 ms Kanskje jeg ikke forklarte det ordentlig. Hva jeg mente er at spenning i en kondensator aldri når spenningen null eller maksimal spenning, bare konvergerer torward det. Så når vi snakker om ladning og utladning ganger vi vurdere verdiene 10% og 90% av maksimal spenning. Det er bare en konvensjon skjønt. Noen bruker 1% og 99%, eller 0,1% og 99,9%. Avhenger av hvor mye nøyaktighet trenger du.

Hei, Takk for ditt svar. Nå kan jeg i stand til å forstå. Takk for hjelpen. Regards, Sakthi

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back