switch mode strømforsyning feilsøking spørsmål

D

david90

Guest
Jeg har en Dreamcast spillkonsoll og strømforsyningen fungerer uregelmessig når den slår opp kaldt. Hvis jeg forlater ps på i ca 20 sekunder, så vil det fungere fint. Ps har 3 utgangsspenninger: 12V, 5V og 3.3V. Den 3.3V utgang målte 2,5 V og det førte til at konsollen til funksjonsfeil. Den 12V og 5V rail fungere fint. Ps har en PWM-kontrolleren chip og en isolasjon transformator. hva er mulig dårlig komponent kan forårsaket ps til feil når oppstart kald? Jeg har allerede erstattet det filterlokket @ the 3.3V utgang men problemet vedvarer.

Hei. Forutsatt [URL = "http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sega-Dreamcast-Internals.jpg"] Dette bildet [/URL] er identisk til enheten. Jeg ville chechk på 3.3V spenning stabilisator. Det kan være en generell spenning stabilisator som er avhengige av eksterne motstander å sende ut riktig spenning. Jeg antar at enten en av motstandene er taper eller defekt eller at regulatoren selv er defekt. Chechk den lodding. Det er en stor sjansen som søker frisk lodde tinn på de nevnte komponentene ville gjøre det å jobbe igjen.

hva og hvor er spenningen stabilisatoren på ps forumet? Siden du er fra Norge, antar jeg at du bruker ulike begreper. Ja bildet du postet ser nøyaktig ut som ps styret som jeg har.

<span style="color: grey;"><span style="font-size: 10px">---------- innlegg lagt ved 20:51 ------- --- Forrige innlegg var ved 20:49 ----------</span></span>
hva er hensikten med de tre halvledere (festet til kjøleribben) plassert @ nedre halvdelen av ps styret ?

Jeg tror de likeretterne at "rette" eller konvertere høyfrekvent AC til DC. Jeg tror de lynraske recovery eller Schottky dioder. 3 for 3 spenning skinner. Håper dette hjelper. Tahmid.

<span style="color: grey;"><span style="font-size: 10px">---------- innlegg lagt ved 01:59 ---------- Forrige post var på 01:54 --- -------</span></span>
eller nederst 2 (de på en heatsink) kan parallellkobles for høyere nåværende kapasitet. Har de 2 eller 3 pins? Jeg kan ikke fortelle fra bildet. Kan du se det i PSU?

Hei, jeg ville sjekke med en ESR meter kondensatorene nær utgangen. Hvis du ikke har en, bare endre dem! De er billige. Regards, Bruno

hva er din grunn for å erstatte dette cap? Jeg vil bare lære btw.

Som vi vet de vanligste grunnene til at digital elektronikk enheter ikke synes å være en dårlig elektrolytiske kondensatorer. All aluminium elektrolytiske kondensatorer har en begrenset levetid. Og dette skjer fordi oppvarming av elektrolytten i element, er kondensatorer ikke hermetisk forseglet, og elektrolytten i disse kondensator slutt fordamper forårsaker økt ESR som fører til økt oppvarming, og så videre. Som du nevnte før du allerede har erstattet den 3.3V kondensator og i dette tilfellet må bytte kondensatoren i primærkretsen også, ved siden av kontroll krets. Jeg har ikke en schematics for denne kretsen, men jeg antar i tilfellet med 5V og 12V det er i mellom transformatoren til utgangene noen flere kretser / transistorer, det er derfor ingen viktige variasjoner sett på som for 3.3V utgang. Generelt kan du enten øke spenning eller kapasitans på kondensatoren i en strømforsyning programmet hvis du ikke finner den eksakte verdiene for. Det er svært viktig at du installerer kondensatorer med riktig polaritet.

Som vi vet de vanligste grunnene til at digital elektronikk enheter ikke synes å være en dårlig elektrolytiske kondensatorer. All aluminium elektrolytiske kondensatorer har en begrenset levetid. Og dette skjer fordi oppvarming av elektrolytten i element, er kondensatorer ikke hermetisk forseglet, og elektrolytten i disse kondensator slutt fordamper forårsaker økt ESR som fører til økt oppvarming, og så videre. Som du nevnte før du allerede har erstattet den 3.3V kondensator og i dette tilfellet må bytte kondensatoren i primærkretsen også, ved siden av kontroll krets. Jeg har ikke en schematics for denne kretsen, men jeg antar i tilfellet med 5V og 12V det er i mellom transformatoren til utgangene noen flere kretser / transistorer, det er derfor ingen viktige variasjoner sett på som for 3.3V utgang. Generelt kan du enten øke spenning eller kapasitans på kondensatoren i en strømforsyning programmet hvis du ikke finner den eksakte verdiene for. Det er svært viktig at du installerer kondensatorer med riktig polaritet.
hvorfor er noen mulige rolle / årsakene til de ekstra kretsene / transistorer som du har nevnt?

Normalt i en flyback SMPS bare én utgang er regulert og resten er bare ment å spore, og om bedre regulering er nødvendig, så må du legge til post-regulatorer. Det er ideen med flere kretser for +5 V og 12V.

takk for hjelpen. Jeg tror jeg fant problemet. Jeg tok en nærmere titt på caps og jeg så en av hettene hadde en lekk base (den 3.3V cap før spole). Jeg vil erstatte det og teste ps igjen.

Hvis du ønsker å sjekke ESR av kondensatorene (de er svært ofte den viktigste grunnen av faktiske electronis enheter) kan du gå til min hjemmeside vil du få schematics av ESR meter fra den enkle ene til den mer komplekse en hilsen, [url = http://kripton2035.free.fr/esr-repository.html] ESR-Repository [/url]

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back