Trenger du hjelp med et prosjekt

H

haskellbob

Guest
På det vedlagte skjemaet, kan noen fortelle meg hva som kan være årsaken til spenningen ved C blir for lav?

Det er to bilder av skjematisk; i nederste høyre hjørne av "Nytt bilde" kan du se punkt "C" som kom ut av strømforsyningen.I "New Image b" kan du se hvor punkt "C" kobles til FM tuner krets (som ikke fungerer).Transistor spenninger for Q4, S5 og S6, som bør 7.3 er ned rundt 4.3.

Så dette er ikke en "uavhengig" spenning; når jeg isolere at tidspunktet for 100mf kondensatoren og 1800 ohm motstander på "C" med strømforsyningen (du kobler den fra tuner krets), får jeg som 17 volt,
så når jeg kobler de to "C" er det synker til 4.5.Jeg ville trodd (blir elektronisk naivt) at spenningen på "C" vil være konstant uansett hva som ble koblet til den,
fordi det
er en strømforsyning kilde.Men nei ...

Transistorer Sp 4,5 og 6 testen bra.Kunne det være en dårlig Transistor i tuner krets - eller hva?

Jeg tror at den som snakker fører ble shorted på ett punkt,
og som forårsaket Transistor Q106, en av utdataene transistorer, til yngel.Men hvordan kan det ha forårsaket spenninger på "C" for å slippe?

Jeg setter pris på all hjelp.Jeg har ikke kompetanse eller erfaring, og jeg
er baffled.

Takk,

Bob H.
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Bob
Dette er veldig dificult spørsmålet.
Første fikk du kontroll complette ordningen?
Visste du bruke transistorer som ikke er ødelagt?
Maesure alle transistorer igjen.

Skjematisk er svært komplisert for riktig svar ...

Søket ville ha resultert i bedre svar hvis du kunne ha rapporterte spenninger på punktene A / 35 og B / 28 både i forhold.Hvis tallene i ovaler er testen peker spenninger, hva du får, er halvparten av vurdert verdi som kan være grunn til overmål gjeldende trukket av krets blir lei av punkt C. Dette støttes av serierekke motstand på 1800 ohm.Hvis hele kretsen etter punkt C tilsvarer overkant Beregnigner av en motstand på ca 900 ohm slike ting er ikke uvanlig.Tallene i ovaler vil hjelpe deg med å avgjøre hva som skjer.
din info:
1.Ingen belastning på C gir 17 V
2.Full last gir bare 4.5 volt til C.
Hvis belastningen på C er 400 - 500 lag, dette er ikke usannsynlig, og ikke uvanlig, hvis tallene i ovaler er på Beregnigner spenninger, det må løses avgjøre hvilken del av kretsen er overbelastning.
hilsen
Raoof

Hei!

Denne FM tuner / forsterker du
har postet bør ikke være for vanskelig å reparere!

Først av alt, uten tuner transistorer Q1 - S6 koblet til punkt C spenningen ved punkt C bør være full smoothed LT spenning,
dvs. 35V nominelt - hvis du bare får 17V deretter enten C203 eller C201 er leaky eller åpne circuited, og disse to kondensatorer bør begge være merket, spesielt hvis du har en rekke nynne i speaker!

Tuneren feed fra punkt C kan være svært enkelt kontrolleres med en vanlig 9V PP3 (6LF22-etc.) alkalisk batteri, ** positive til punkt C og negative til chassis **, som om 12-15mA DC gjeldende bør trekkes.

Hvis dette er overdrevent sjekk deretter alle front-end transistorer for lekkasje eller delvis shorts, opplyse at de
er alle opp-ned PNP så sine samlere vil være på eller nær chassis potensial.*** Se opp for lekkasje i alle de ulike 0.01uF keramiske decoupling kondensatorer !***.

Hvis noen trenger utskifting BF167s eller lignende kan brukes, men se pinout!Fra diagram du festet de om 0,5-0.6V b / e slippe indikerer silisium enheter!

Hvis tuneren Transistor-spenninger er riktig når testet fra en 9V batteri, deretter erstatter R202 & C203 og kontrollerer MAINS transformator - dette skal handle om 28-0-28 V AC (RMS) på om lag 1.25A.

Denne stilen av tegningen ligner Heathkit takle for meg som vanligvis er en doddle å fikse!Hvis det er det du kan sikkert få en full montasje manual fra Vintage Manualer!

Håper dette hjelper!Se hvordan du får på og jeg
skal hjelpe videre dersom du fortsatt sitter fast!

Chris Williams

Du
har rett, den
er en Heathkit.

Jeg fant ut at når jeg koblet R9 ved punkt C i tuner krets spenningen ved C gikk opp til ca 12 volt, men når jeg koblet den, spenning falt til 0,5.Jeg mistenker en shorted Transistor Q1 - gjør det virke logisk for deg?Jeg
har ganske mye kastes i håndkle basert på denne hypotesen, fordi Q1 er Plassert nedover på innsiden av aluminium tuner mekanisme boksen.

Jeg kan ikke forestille meg hvordan en kort ville utvikle det selv.Hva har skjedd, tror jeg, var at høyttaler terminaler ble shorted lenge nok for en av utdataene transistorer til yngel.Q106 viste seg å være feil (og kretskort punkt der det føre var innsatt ser brent).

Men jeg kan ikke se hvordan det kan føre Q1 å brenne ut.Eller kanskje det bare være et resultat av 45 år går av?Virker ikke sannsynlig.

Jeg kjøpte ting til diddle rundt med det, jeg ikke trenger eller bruker den, så jeg
er ikke så desperat å løse det.Likevel, det Q1 hypotese er vanskelig å rettferdiggjøre.Hvor vil overskytende spenning til Q1 kommer fra?

Eller kanskje det er en annen årsak i tuner krets?

For øvrig, spenningen ved C var ment å være 9.5.De tok 35 volt på A og kastet den over R202.Jeg så en nybegynner; jeg ikke selv forstå hvordan det R202/C203 utvalg dråper 35 V til 9.5.Kan du forklare hvordan det fungerer?

Takk for hjelp, i alle fall.For øvrig, hva er en "doddle"?Høres mistenkelig ut som britisk slang til meg (a full-blooded Californian) ...

En annen ting: hvorfor er spenningen ved C rundt 12V med R9 disconnected, i stedet for 9.5?Kunne dette være på grunn av at R202 er faktisk rundt 2300 ohm, snarere enn angitt 1800?Oppløsning over tid, eller hva?Er at spenningen ved C skulle slippe med hver ting som
er knyttet til det?Fordi når jeg også koblet R11, spenningen ved C gikk opp til 17V.Jeg ville trodd det ville bli en fast spenning på strømforsyningen - til punkt "C" - det ville da bli administrert til tuner krets, men spenningen endringer med belastningen legges på det.Fra måten de tegnet skjematisk og notert at spenningen det i strømforsyningen området Jeg trodde det var en jevn tilførsel verdi.Men min gjetning er at med en sunn tuner krets som 12 volt på C (med R9 frakoblet), når mottakeren er koblet til, synker til 9.5.Betyr det ser riktig ut for deg?

Uansett, jeg
vil yngel hjernen min hvis jeg bruker for mye tid besatt om ting jeg ikke egentlig forstå.Hvis jeg kunne være lærling i en tekniker side, og be alle mine spørsmål og få svar jeg kan lære handelen, men det er ikke min skjebne, tror jeg.

Takk for din hjelp.

Bob

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back