Wideband LNA med cut-off i lav frekvens

M

monnoliv

Guest
Hei, jeg har å bruke en wideband LNA (som ABA-53563 fra AVAGO, det er et "internt 50-ohm matchet silisium monolittisk forsterker som gir god gevinst og flat bredbånd respons fra DC til 3,5 GHz"). Min bekymring er at jeg har til å passere de lave frekvensene i tillegg, typisk 50 kHz. Jeg regnet med at jeg har til å velge om 100nF som en kondensator. Problemet er at denne type kondensator har en svak oppførsel i høyfrekvente området (blitt en spole). Hva kan jeg gjøre? Putting 100nF i / / med 1nF for eksempel? Noen har et triks? ::

Ja, kan plassere en liten verdi kondensator i parallell med den store gjøre jobben. Er mulig å trenge en ekstra spole til å kompensere bredbånd matching. Den dårlige er at Avago gir S-parametre bare ned til 50MHz, og du kan ikke simulere kretsen under denne frekvensen ... men bare gjør virkelige målinger. Forresten ... noen ganger denne DC utgangspunkt av bredbånd MMIC forsterkere er bare en markedsføring terminologi.

noen gjør faktisk en chip kondensator som er to kondensatorer limt sammen for dette formål. Produsenten unnslipper meg i øyeblikket. Du bør være klar over at mye av forsterkere med disse svært store båndbredder ikke faktisk gå hele veien ned til DC. De slutter å måle på noe som 50 MHz, fordi under at gevinsten går til helvete! Årsaken er at forsterkeren er bygd opp av to transistorer med feedback (cascode eller Darlington), og tilbakemeldingene dreper gevinsten ved lavere frekvenser. Pass på at forsterkeren du bruker faktisk ikke har "DC" gain!

Hei, Takk for svar. Jeg tror vi hvor galt med kondensatoren resonansfrekvensen. Jeg gjorde tilsvarende krets av en ekte kondensator (RLC med parametre C = 100nF, ESR = 0.08ohm og FC = 10MHz) satt og jeg denne kretsen på inngangen av en 50 ohm impedans system (LNA eller hva) og resultatet er ganske bra: øvre cutoff frekvensen avhenger bare av serien spole og inngangsimpedansen (jeg fant fcut = R / (2 * pi * L) = +-3 GHz). Nice, er det ikke? Ingen flere små kondensator kreves! Som bekrefter det jeg har sett også på noen high-speed utvikling kit. Noen ganger de legger så store kondensator (rekkefølgen av 100nF) på deres transceiver linjer (2 Gb / s) og jeg lurte på hvordan denne ting fungerte. Jeg har festet på skjemaer og lover tomt + en matcad beregning. Hva er veldig viktig for meg er at jeg har for å være sikker på at en gitt forsterker kan gjøre jobben sin (som angitt i datablad) med de lave frekvensene. Er noen har noen referanser av god IC? (Gevinst: 20 dB, 50 kHz-> 2GHz):?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back